Varig velklang

Korkonsert i særklasse.

Dir.: Hans-Cristoph Rademann. Avslutningskonsert Oslo Kirkemusikkfestival. Trefoldighetskirken.

KONSERT: I helgen fikk de æren av å avslutte årets Kirkemusikkfestival i Oslo, og toppet på mange måter et arrangement der eksepsjonelt gode kor har vært et kjennetegn.

Lørdag kveld i Trefoldighetskirken åpnet de med Joseph Reinberger, kveldens lengste og på mange måter minst interessante verk, helt på grensen til det overflødige. Men så, i Krzysztof Penderecki tok det av. Og derfra fortsatte koret, på stigende kurve.

De kjennetegnes ved sin tette og mettede klang, som de kan sjalte inn på nær sagt hvilket nivå som helst, fulltonenende eller helt på terskelen til det hørbare. Og der holder de klangen, så lenge det skal være.

Det er som om hvert verk innvier oss i sin egen verden, og holder oss fast, på kloss hold. Slik ble vi ledet inn i den eiendommelige klangverden til Penderecki i «Agnus Dei» og «Veni Creator» og Pärts «Magnificat», den første heftig ekspressiv, den andre med en særegen form for stillhet i klangen, som en egen form for mysterium. Og derfra, bakover i tid, gjennom Bruckners majestetiske klanger, selv når han begrenser seg til de små formater og fram til en intens utgave av Max Regers «O tod, wie bitter bist du», rystende og velklingende på en og samme tid.

Slik klang festivalen ut, lutret i en velklang som kommer til å klinge lenge i erindringen til alle som var til stede.