POLITIDIREKTØR: Odd Reidar Humlegård.
POLITIDIREKTØR: Odd Reidar Humlegård.Vis mer

Våpen og demokrati

Det må være Stortingets ansvar å fastsette rammene for politiets maktbruk.

Meninger

Fredag anbefalte Politidirektoratet å avslutte den midlertidige bevæpningen av politiet, etter nesten nøyaktig ett år.

Ordningen har vært under press i flere måneder. Stortinget har ettertrykkelig slått fast at norsk politi som hovedregel skal være ubevæpnet. Derfor har det vært problematisk at det som skulle være en midlertidig ordning i en ekstraordinær situasjon, har dratt ut i tid. Beslutningen var ventet, etter at Dagbladet 1. november avslørte hva som kom til å bli politiets råd.

Justisminister Anders Anundsen representerer Frp, det eneste partiet på Stortinget som ønsker generell bevæpning av politiet. Han har fastholdt at hans politiske syn ikke har noe med midlertidigheten å gjøre, og at han bare har fulgt politiets råd. Bevæpningen ble først besluttet etter at Politiets sikkerhetstjeneste i fjor mente det var overhengende fare for et terrorangrep på norsk jord. Trusselen var særlig rettet mot politi og militære.

Etter det brutale terrorangrepet i Paris fredag kveld er det forståelig at spørsmålet om bevæpning reises igjen. Statsminister Erna Solberg har til og med anmodet politiet om å gjøre en ny vurdering. Det må vi anta at politiet har gjort når man står fast på beslutningen. PST har heller ikke endret sikkerhetsvurderingen etter nok et terrorangrep på fransk jord.

Hvis det er slik at trusselbildet i framtida stort sett kommer til å ligge på et høyere nivå enn før, noe flere eksperter mener, så må myndighetene forholde seg til det som en ny normalsituasjon.

Selv om Stortinget har avklart at politiet ikke skal være generelt bevæpnet, er ikke debatten om politibevæpning over. Det trengs en prinsipiell og kunnskapsbasert debatt om hva slags politi vi skal ha i Norge og hvordan politiet best mulig kan møte dagens situasjon. Bevæpningsdebatten bunner i en terrortrussel. Men de fleste politioppdrag gjelder helt andre ting. Det må avklares når man kan innføre midlertidig bevæpning og hvordan den skal avgrenses. Det bør også diskuteres andre tiltak og mellomløsninger, som graderinger mellom full og null bevæpning. Rapportering av uønskede hendelser må på plass. Det aller viktigste er demokratisk kontroll. Politiet kan ikke bestemme sine egne rammevilkår. Det må være Stortingets ansvar å fastsette rammene for politiets maktbruk.