SANGBOK: Come Shine hadde satt sammen en veritabel «Nora Brockstedt Song Book» til gårsdagens hyllest, og bidro sterkt selv sammen med håndplukkete gjester. Her fra v. Erlend «Pork Pie Hat» Skomsvoll, Sondre Meisfjord, gjestesaksofonist Hanna Paulsberg, Hålon Mjåset Johansen og Live Maria Roggen. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL / DAGBLADET
SANGBOK: Come Shine hadde satt sammen en veritabel «Nora Brockstedt Song Book» til gårsdagens hyllest, og bidro sterkt selv sammen med håndplukkete gjester. Her fra v. Erlend «Pork Pie Hat» Skomsvoll, Sondre Meisfjord, gjestesaksofonist Hanna Paulsberg, Hålon Mjåset Johansen og Live Maria Roggen. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL / DAGBLADETVis mer

Varmende Nora-hyllest

Høydepunkter fra Nora Brockstedts repertoar i strålende versjoner da Oslo Jazzfestival åpnet

KONSERT: Lykkelig den som får oppleve en slik hyllest !

Nora Brockstedt (90) var til stede på første rad da Come Shine, mye av tida supplert med saksofonist Hanna Paulsberg og et knippe varmt velsyngende gjester, hyllet henne i Den Norske Opera & Ballett i går kveld.

I SENTRUM: Nora Brocksted overvar konserten fra første rad i en fullsatt operasal. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL / DAGBLADET
I SENTRUM: Nora Brocksted overvar konserten fra første rad i en fullsatt operasal. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL / DAGBLADET Vis mer

Konserten markerte også åpningen av Oslo Jazzfestival, og både festivalarrangørene og veteranen selv må ha opplevd den som en gedigen inspirasjon.

Nora-hits
Det skyldes i så fall flere faktorer, som Emilie Christensens suverene tekstformidling i så ulike sanger som «En liten pike i lave sko», «Lykkeliten» og «Når lysene tenns på Karl Johan»; Jan Eggums swingende «Lokk og lur», desperate «Om du går din vei» og infame «Æille så nær som a Ingebjørg» med innlagt scat; Tuva Syvertsens nakne «Steinrøysa ner i bakken» og styrt-tragiskmorsomme «Er du glad i meg enda, Karl Johan?» og Svante Thuressons croonersikre «As Time Goes By» (i femtakt) og flørtende duett med Emilie Christensen i «Mari, du bedåre».

Imponerende
Men den aller viktigste årsaken var kanskje Live Maria Roggen og Erlend Skomsvolls opplegg for konserten - å nærme seg Nora Brockstedts slager-, vise- og pop-repertoar fra jazzutøverens kant. De to, som utgjør halve Come Shine, var overlatt den kreative ledelsen for hyllesten, og ivaretok både den oppgaven og sine egne utøverroller som hhv sanger/konferansier og pianist/arrangør på imponerende vis.

Sammen med bassist Sondre Meisfjord og trommeslager Håkon Mjåset Johansen i Come Shine satte de tonen for kvelden med en genialt omarrangert «Tango for to», der også Hanna Paulsberg bidro flott til den mørkmelankolske, argentinske tangostemningen. Come Shine var i det hele tatt og sin vane tro formidable i alt kvartetten foretok seg, både som hovedpersoner og akompagnatører, og sto etter hvert fram som konsertens tyngdepunkt.

Og det skjedde altså på en kveld der alle involverte leverte på glitrende nivå, og med en varme som rakk helt til bakerste rad i den fullsatte salen.

Før konserten fikk Erlend Skomsvoll festivalens Ella-pris. Det er fristende å si at han kvitterte med bravur, men sidene arrangementene var skrevet før han visste om prisen, nøyer vi oss med å gratulere, dropper «kvitterte», og beholder «bravur».

PRIS:  Erlend Skomsvoll fikk Ella-prisen av Oslo Jazzfestivals styreleder Jan Myhr. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL / DAGBLADET
PRIS: Erlend Skomsvoll fikk Ella-prisen av Oslo Jazzfestivals styreleder Jan Myhr. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL / DAGBLADET Vis mer
HYLLET NORA:  Samling ved konsertslutt, fra v Tuva Syvertsen, Emilie Christensen, Jan Eggum, Svante Thuresson, Live Maria Roggen, Håkon Mjåset Johansen. FOTO: TERJE MOSNES
HYLLET NORA: Samling ved konsertslutt, fra v Tuva Syvertsen, Emilie Christensen, Jan Eggum, Svante Thuresson, Live Maria Roggen, Håkon Mjåset Johansen. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer