-  Vårt største danseoppdrag

Norges beste breakdansere inntar scenen i Oslo Nye Teaters «West Side Story». En graffitikunstner med hemmelig identitet har tagget kulissene.

De tre guttene i dansegruppa «Pro-Kids» har ord på seg for å være noen av landets beste breakdancere - eller breakere, som de foretrekker å kalles. I disse dager ligger de i hardtrening fram til premieren på Oslo Nye Teaters største musikalske satsing noensinne - «West Side Story» 26. januar.

Teateret har også brukt en av Oslos beryktede graffiti-kunstnere, som har tagget kulissene til musikalen. Mannen arbeider under streng anonymitet, og nekter å bli avbildet eller intervjuet av Dagbladet. Oslo Nye får heller ikke kreditere kunstneren for arbeidene siden han insisterer på å forbli uidentifisert.

Dansetrioen snakker derimot gledelig om det de karakteriser som sitt største danseoppdrag.-  Dette er virkelig drømmejobben! sier Marcus «Dark Marc» Andreassen.

Provoserende

-  Å innlemme breaking og graffiti i «West Side Story» på denne måten er nok litt kontroversielt, og mange vil nok bli provosert. Men teater skal gjenspeile sin tid, sier regissør Svein Sturla Hungnes.

Han påpeker likevel at bruk av graffitikunst i forestillingen ikke er et uttrykk for generell legitimering av tagging.

-  Jeg hater tagging selv! Denne ødeleggelsestrangen provoserer meg mer enn parkeringsbøter! sier Hungnes. Om breakdanserne har regissøren bare lovord.

-  Breakdanserne er fantastisk underholdende, og danseformen fortjener høyverdig kunstnerisk status, sier Hungnes.

 DRØMMEJOBB:  Breakerne Marcus «Dark Marc» Andreassen (24) (foran), Lars Johansen Aastebøl med kallenavn «Larz Vegaz» (26) (bak t.v.) og Bjørn William Hafstad (27) alias «Parkes» håper å vise publikum at breaking ikke er synonymt med pøbler og apestreker. Foto: Frank Karlsen
DRØMMEJOBB: Breakerne Marcus «Dark Marc» Andreassen (24) (foran), Lars Johansen Aastebøl med kallenavn «Larz Vegaz» (26) (bak t.v.) og Bjørn William Hafstad (27) alias «Parkes» håper å vise publikum at breaking ikke er synonymt med pøbler og apestreker. Foto: Frank Karlsen Vis mer

Akrobater

-  Det er rart å måtte ta koreografi fra andre, og ikke få bestemme selv hvordan vi skal danse. Vi er vant til å skape vår egen stil. Breaking handler om å skille seg ut, mens her skal vi danse synkront og gå i ett med de andre danserne, sier Marcus «Dark Marc» Andreassen. Trioen har danset sammen i mange år, men har aldri før jobbet sammen i en musikal.

Noe sangerfaring har de heller ikke. Omgitt av graffiti-kunst kaster gruppa seg ut i forrykende dansekombinasjoner, med akrobatikk som trosser det som normalt er fysisk mulig. Trioen håper forestillingen kan skape større respekt for breaking og graffiti som kunstneriske uttrykk.

Ikke rampunger

-  Breaking og tagging kommer jo begge fra gata, og blir assosiert med pøbelstreker. Ved å sette elementene inn i et organisert arrangement som dette, vil kanskje folk få respekt for graffiti som kunst, og breaking som dans. Vi håper å vise publikum at breaking ikke bare er rampunger som ruller rundt på gulvet, sier Marcus «Dark Marc» Andreassen.

I løpet av de neste fire ukene skal de tre inn i roller som opprørske medlemmer av to stridende ungdomsgjenger. Den berømte musikalen er en moderne versjon av Shakespeares Romeo og Julie slik den ville sett ut i New Yorks bakgater på 1950-tallet. Både breakerne og regissør Svein Sturla Hungnes er imidlertid enige om at stykket er like relevant for Oslos gater i 2005.

Danseslåssing

-  Konflikt mellom ulike etniske grupper, rasehat og ungdomsopprør vil alltid finnes. Og den tragiske kjærlighetshistorien vil selvsagt alltid være aktuell, sier Lars Johansen Aastebøl alias «Larz Vegaz». Han mener breaking passer særlig bra nettopp i denne musikalen.

-  Breaking er slåssing med dans. Det er en konfliktløsende danseform, der motstanderne utfordrer hverandre med dans. Av og til hender det at dansere ryker i tottene på hverandre fordi de blir så engasjerte, men poenget er at breaking er en alternativ måte å få ut aggresjon på, sier Lars. Trioen mener det er modig av Oslo Nye å dra inn nye elementer i musikalen.