SAND I MASKINERIET: Kunstneren Vebjørn Sand slår tilbake mot kritikken. Han har malt portrett av den avgåtte rektoren, Ole Petter Ottersen, ved Universitet i Oslo (UiO), noe enkelte kunsthistorikere mener han ikke skulle gjort. Foto: NTB Scanpix
SAND I MASKINERIET: Kunstneren Vebjørn Sand slår tilbake mot kritikken. Han har malt portrett av den avgåtte rektoren, Ole Petter Ottersen, ved Universitet i Oslo (UiO), noe enkelte kunsthistorikere mener han ikke skulle gjort. Foto: NTB ScanpixVis mer

Vebjørn Sand illsint etter kunstbråk

Mener kritikere «framstår som et ryggesløst symbol på en flau, gjennomskuelig og forutsigbar politisk korrekthet» etter at valget av ham som portrettør blir slaktet.

(Dagbladet): Vebjørn Sand slår tilbake og kaller kunsthistorikere for ryggesløse og politisk korrekte og mener seg utsatt for et gufs fra marxist-leninistenes kontrollkultur.

Forrige uke presenterte studentavisa Universitas Vebjørn Sands portrett av den avgåtte rektoren Ole Petter Ottersen ved Universitet i Oslo (UiO). Bildet henger i Lucy Smiths hus, sammen med tidligere universitetsrektorer.

Etterlyser faglig begrunnelse

- Når man først skal bruke penger på et rektorportrett, så etterlyser jeg en faglig begrunnelse for valget av Vebjørn Sand, sier en av kritikerne, førsteamanuensis i kunsthistorie, Øystein Sjåstad, til Dagbladet.

ELSKER Å HATE: Vebjørn Sand er kunstneren deler av kunsteliten elsker å hate. Men Sand er tro mot sitt prosjekt, det figurative oljemaleriet. Slik ser hele det omstridte bildet, som er omlag 120 x 90 cm. Maleri: Vebjørn Sand
ELSKER Å HATE: Vebjørn Sand er kunstneren deler av kunsteliten elsker å hate. Men Sand er tro mot sitt prosjekt, det figurative oljemaleriet. Slik ser hele det omstridte bildet, som er omlag 120 x 90 cm. Maleri: Vebjørn Sand Vis mer

Han mener at det å få oppdraget å lage et rektorportrett er ærefullt og bør henge høyt.

- Vebjørn Sand er en lettvekter. Når en avgått rektor på landets ledende universitet skal portretteres, så burde man valgt en ledende norsk kunstner, sier Sjåstad.

Ingen kunstnerisk anerkjennelse

- Du mener at Sand ikke er en ledende kunstner, og har liten eller ingen kunstnerisk anerkjennelse. Begrunn det.

- Med kunstnerisk anerkjennelse mener jeg at Sand er en kunstner som ikke er representert i viktige samlinger, som Nasjonalmuseet eller Kode. Men han er populær og mange liker hans bilder, sier Sjåstad.

Han presiserer at han ikke har sett originalbildet, bare en fotokopi.

Edvard Munch i bakgrunn

Han forteller at han synes bildet er greit nok, men at det ikke er interessant eller relevant. Han kan også styre seg for Munchs «Madonna», som kan ses i bakgrunnen, og beskriver det som «uforståelig og rart».

- Man kunne valgt en kunstner som utvider portrettsjangeren, ellers mener jeg at oljemaleriets tid er over. Rektorportrettet skulle vært et fotografi, sier han.

Vebjørn Sand reagerer sterkt på kritikken i et leserinnlegg i Universitas - og mener Sjåstad står for «Et gufs fra marxist-leninistenes kontrollkultur» og at han framstår som et ryggesløst symbol på en flau, gjennomskuelig og forutsigbar politisk korrekthet.

- Utfordrer ikke formen

- Jeg har ikke lyst til å delta i en debatt om kvalitet, men jeg er uenig i valget av Sand. I sitt angrep på meg, mener jeg at kritikken er utenfor proporsjoner. Jeg er «på ballen», mens han «tar mannen», sier Sjåstad.

MUSIKKVIDEO: Livsnyteren Aune Sand er med i videoen til Erik og Kriss, og snakker i champagnerus om kvinner. Regi: Frederic Esnault / Foto: Reuben Vis mer

Kunstkritiker og skribent Maria Horvei sier til Universitas at en god portrettfotograf hadde vært et mer opplagt alternativ.

- Man vet jo hva man får når man bestiller et portrett av Vebjørn Sand. Selv mener jeg universitetet har gått glipp av muligheten til å vise seg som en institusjon på høyde med sin egen samtid. Ikke bare ved å gå for en tradisjonell form, men også for å velge en kunstner som i liten grad utfordrer formen, sier Maria Horvei.

- Jeg er en «ikke-person»

- Jeg har alltid vært en «ikke-person» i det offentlig finansierte kunstlivet i Norge. Den sosiale kontrollen innad i kunstlivet er nådeløs, og et «riktig» kunstsyn og en systematisk opportunisme er fundamental for folk som Øystein Sjaastad, sier Vebjørn Sand til Dagbladet.

Han har ikke noe imot en debatt med temperatur, og er krass i sitt tilsvar til dem som reagerer på hans rektorportrett.

- Jeg elsker å debattere og opplyse de unge studentene om hvordan forholdet har vært og er mellom modernismen og den figurative kunsten, sier Sand.

- Jeg marginalisert som kunstner i Norge, det gjelder også andre figurative kunstnere. Det som irriterer meg, er at vi aldri får store offisielle utsmykningsoppdrag, fordi vi har et annet kunstsyn. Vi er utestengt, sier Sand.

De riktige meningene

I sitt tilsvar skriver Sand at «det offentlig finansierte kunst- og kulturlivet består i for mange tilfeller av konforme og politisk korrekte mennesker som lydig følger moter og trender og har de riktige meningene».

Oljemaleriet av rektor Ole Petter Ottersen ble avduket forrige måned.

- Jeg har jobbet med portrettet av Ole Petter Ottersen i halvannet år. Han har sittet for meg i New York, Oslo og Tjøme, sier Sand, om bildet som er om lag 120 cm x 90 cm stort.