Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Vegvesenets vendereis

Da Sven Påhlssons illuminasjon av bukker og troll dukket fram på berget over innkjørselen til Hvaler-tunnelen tirsdag kveld, var det ikke bare en kunstnerisk nyvinning som blusset opp i det vinterkalde kveldsmørket på Spjærøy.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HVALER (Dagbladet): Premieren for den eventyrinspirerte lysprojeksjonen representerte også slutten på en pinlig historie for Statens vegvesen i Østfold.

  • For nesten nøyaktig ett år siden var jeg også til stede da Påhlssons første prosjekt - en cowboy til hest mot gul-rød bakgrunn - spjæret den dunkle vinterkvelden ved en veiskjæring på E6 i Råde i samme fylke. Den ensomme ekvipasjen fikk imidlertid ikke stå lenge i silhuett mot det kunstige solnedgangsskjæret på fjellveggen. Bare et par dager etter at Vegvesenets utsendte hadde hyllet kunstneren i høye ordelag, var det krefter innenfor etaten som kom til at Påhlssons projeksjon representerte en trafikkfare.
  • Dermed forsvant rytteren i mørke, og kunstneren kunne bare konstatere at hans verk var sporløst borte. Vedtaket kom for øvrig i et grelt lys ved at andre fylkesavdelinger i det samme Statens vegvesen ikke hadde noen motforestillinger angående trafikkfaren når det gjaldt de innvendige utsmykningene av Fjærland- og Oslofjord-tunnelene. Påhlssons ambisjon var det motsatte av det påståtte - nemlig å bryte monotonien ved mørkekjøring og skjerpe oppmerksomheten hos bilførerne på motorveien.
  • Heldigvis har det vært folk innenfor Vegvesenet i Østfold som innså at en kunstners arbeid ikke skal behandles så lemfeldig. Og at vedtaket lett ville føre til at et ambisiøst kunstprosjekt - som også omfatter flere bidrag og planer - kunne blitt kjørt i grøfta. Oppmerksomheten fra mediene bidro nok også til at etaten begynte å søke med lys og lykter etter en alternativ plassering for Påhlsson.

Derfor tok utsendingen fra Vegvesenet full sjølkritikk i sin tale foran åpningen.

  • Forvandlingen fra et motiv preget av villvest-mytologi til et tema med bakgrunn i norsk eventyrverden, skyldes først og fremst at stedets karakter er en helt annen og at fjellfasaden rundt tunnelinnkjørselen minner om ei gammeldags steinbru. De svarte troll- og dyresilhuettene mot den blå-turkise lysgrunnen - som oppfattes fra langt hold - framtrer også som minne om hva naturen kunne gi opphav til av forestillinger i fortida, og fantasifigurene gir dessuten et stoff å dikte over på tur ned i det underjordiske om monstre og motstand i våre dager.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!