Presentert som miljøprosjekt: Ny E6 blir i likhet med E18 presentert som et miljøprosjekt, skriver Leif Ingholm. Foto: Privat.
Presentert som miljøprosjekt: Ny E6 blir i likhet med E18 presentert som et miljøprosjekt, skriver Leif Ingholm. Foto: Privat.Vis mer

Veien ingen snakker om

Hvorfor er ikke ny E6 sør og øst i Oslo tema i valgkampen?

Meninger

Den største debatten i forkant av kommunevalget er hvorvidt vi skal bygge en ny E18 fra Asker til Lysaker. Det er en god og viktig debatt, som har vist frem Ap, Høyre, Venstre og Frp som uansvarlige fossilpartier som vil bruke milliarder av kroner på å gjøre Oslo til en mye dårligere by å bo i.

Men hvorfor snakker ingen om ny E6 sør og øst i Oslo? Ny E6 Manglerud, mellom Klemetsrud og Ulven, er under utredning. Ifølge SSB bor det ca. 420 000 innbyggere i Oslo sør og øst, mens det bor 220 000 i Oslo vest. Det meste av befolkningsøkningen i Oslo-regionen er forventet å komme øst i Oslo, fra Bjørvika til Hovinbyen og oppover Groruddalen. Det betyr at dårligere luftkvalitet og trafikkøkning som følge av ny E6 vil ramme flertallet av Oslos befolkning. Prislappen kommer til å bli minst like stor som for E18. Likevel har ikke dette vært et tema i valgkampen, til tross for at transporten i hele regionen henger sammen.

Ny E6 blir i likhet med E18 presentert som et miljøprosjekt som skal gi økt framkommelighet for buss, syklende og gående, gi et bedre lokalmiljø og samtidig gjøre det lettere å kjøre bil og få fram trailere til Alnabru.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når man kaller et veiprosjekt for et miljøprosjekt, så høres det bra ut, men faktum er at nye motorveier kommer til å skape mer trafikk, sørge for at nye utbyggingsområder blir bilbaserte og øke tungtrafikken i Groruddalen. Dette gir oss mer kø, mer støy, høyere luftforurensing, og flere ulykker.

Miljøpartiet De Grønne vil bedre mobiliteten i byen, basert på forskning om hva som skaper trafikk og hva som begrenser den. Ved å legge til rette for mer sykkel og gange, innføre rushtidsavgift og etablere et eget kollektivfelt på dagens E6, så bedrer vi luftkvaliteten, får ned trengselen og vi reduserer antall ulykker og støy.

NRK kunne nylig melde at ny E18 vil gi 30 prosent mindre trafikk fordi bompengene kom til å være høye (118 kr). Konklusjonen burde være like enkel på både E18 og E6: Ikke bygg nye motorveier inn til Oslo, innfør allikevel den høye satsen og bruk pengene på kollektivtrafikk og sykkel. Byen vår kommer til å havne bakpå med klima og kollektivmål ved å bygge motorvei for å få opp sykkel- og kollektivandelen. Vi må begynne på en omstilling nå, om vi vil ha ren luft og god framkommelighet for sykkel og kollektivtransport i Oslo.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook