Veien til Europa

Media fokuserer sjelden på historiske begivenheter. Det pleier i alle fall å gå noen år før vi skjønner at det var noe historisk som skjedde der og da.

Derfor forundret det nesten at NRK hadde en ekstrasending for å markere åpningen av Øresundsbrua. Det skjedde kanskje fordi NRK har journalister som Geir Helljesen som ennå ser betydningen av symbolske handlinger som åpningen av ei bru. Og dette er ikke fastlandsforbindelse for noen familier i havgapet, men en ny europaforbindelse for ni millioner svensker og fire millioner nordmenn. Og danskene «fikk tilbake» Skåne, Halland og Blekinge uten å løsne et skudd. Som statsminister Poul Nyrup Rasmussen sa det i den litt stiliserte fjernsynsoverføringen.

Tyngdepunktet

Media har vel vært mest opptatt av miljøkonsekvenser og de skyhøye bompengene, men de fleste ser vel at åpningen også betyr etableringen av et helt nytt økonomisk tyngdepunkt i Norden. Malmö-regionen blir et nytt bruhode til København og kontinentet, og København blir kanskje Nordens hovedstad i enda større grad enn i dag. Det har tatt sju år og kostet 24 milliarder kroner å bygge bru over Øresund. Helljesen ga oss alle fakta, mens togene med de kongelige kjørte hverandre i møte. Han er en mester i tørrprat enten han venter på Nobelprisen eller på Stortingets åpning. Finner han ikke på noe nytt å fortelle, gjentar han bare seg selv. Det er han knapt alene om i norske media, men han er av de få som ennå behersker slike direkteoverføringer av store offisielle begivenheter. Fordi han alltid har kunnskap om det som skjer og har skjedd, og fordi han aldri stiller seg i veien for det vi vil se og høre.

Bakgrunnen

Den offisielle åpningen av fastlandsforbindelsen mellom Sverige og Danmark var preget av tragedien under Roskilde-festivalen kvelden før. Underholdningsprogrammet på svensk side av sundet etter åpningen var vel som bestilte underholdningsprogrammer flest: Flott og kjedelig, og NRK kunne med fordel ha hoppet av sendingen på et langt tidligere tidspunkt. Men det ble altså skrevet historie i Norden. Skandinavia fikk bruforbindelse over sundet som i flere hundre år hindret handel og samkvem mellom folk og nasjoner ved den forhatte Øresunds-tollen. Bompengene er der, men brua vil uvegerlig tvinge folk på begge sider av sundet til økt konkurranse og utjevnet avgiftspolitikk. Den kan vel også bli Norges vei til Europa, men da får vi vel først en lang valgsending i tv.

halvard.c.hanssen@dagbladet.no