Veien til økonomisk vekst

Erfaringen har vist at de fleste markeder er som fallskjermer. De fungerer best når de er åpne.

«Hva om de praktiske erfaringene ikke stemmer overens med frihandelsretorikken», spør Håvard Nilsen og Chr. Anton Smedshaug fra Norge 2015, i en kommentar (18.2) til min kronikk (24.1) om en friere og mer rettferdig verdenshandel. I følge Smedshaug og Nilsen mine argumenter en «ikke overraskende» følge av at jeg er knyttet til «NHOs og Rederiforbundets velfinansierte tankesmie».

Jeg kunne selvsagt brukt samme argumentasjonsteknikk og gjort et poeng av at Smedsrud har en fortid som Senterparti-politiker og rådgiver i den helt sikkert velfinansierte interesseorganisasjonen Norges Bondelag.

Dermed kunne jeg gjort et poeng av at det følgelig ikke er overraskende at han argumenterer mot reformer som vil redusere norske bønders beskyttelse mot konkurranse fra utlandet. Jeg kunne til og med gått så langt som til å antyde at det kanskje er i tungt subsidierte næringers interesse å støtte Norge 2015, som argumenterer for handelsbarrierer. Jeg velger imidlertid å la den slags spekulasjoner i motiver ligge.

Smedshaug og Nilsen hevder at fattige land må beskytte seg selv mot konkurranse til de er blitt sterke nok til å møte konkurranse fra utlandet Det er imidlertid svært mye som tyder på at denne teorien har overlevd seg selv. Selv teoriens fremste talsmann, Fernando Cardoso, gikk inn for friere handel da han fikk politisk makt i Brasil.

I min kronikk nevnte jeg studien til Jeffrey Sachs og Andrew Warner, som nettopp viser at det er land med åpen økonomi som har størst vekst.

Smedshaug og Nilsen utfordret meg til å nevne land som har utviklet seg uten først å ha skjermet seg mot (konkurranse med) utlandet. Vi behøver ikke bevege oss langt. Hva med Norge, fratrukket jordbrukssektoren?

En annen, liten og enda åpnere økonomi er Estland, som gikk rett fra planøkonomi til åpen markedsøkonomi, så fort landet ble selvstendig i 1992. Det var en frihandelssone fra første stund. Få land kan vise til samme økonomiske vekst.

Erfaringen har vist at de fleste markeder er som fallskjermer. De fungerer best når de er åpne.