FULL FART ELLER BREMS: At for eksempel Oslo, som både er kommune og fylke med sine 1,2 km fylkesvei, har fått mye mer penger, hjelper jo ikke med å redusere etterslepet på de andre fylkenes 44.000 km fylkesve, skriver innsenderen. Her fra fylkesvei 63, Trollstigen, der store turistbusser på smale veier, lager kø. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
FULL FART ELLER BREMS: At for eksempel Oslo, som både er kommune og fylke med sine 1,2 km fylkesvei, har fått mye mer penger, hjelper jo ikke med å redusere etterslepet på de andre fylkenes 44.000 km fylkesve, skriver innsenderen. Her fra fylkesvei 63, Trollstigen, der store turistbusser på smale veier, lager kø. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpixVis mer

Samferdsel:

Veienes redningsmann?

Fylkeskommunene sitter igjen med valget om å kutte bevilgningene til f.eks. skole eller satse på veivedlikehold.

Meninger

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen påstår at forfallet på veiene går ned, før han omtaler mitt forrige leserbrev som «useriøst». Men hvem er det i så fall som er useriøs, når Solvik-Olsen prøver å omtale seg selv som hele veinettets redningsmann?

Jeg har tidligere vist til regjeringens forslag om hva fylkene skal ha å rutte med til neste år. Jeg kunne også vist til at svært mange fylker tidligere har fått reduksjoner under denne regjeringen.

Mange tror at pengene fylkene får til vei kommer fra samferdselsdepartementet. Men de kommer fra kommunaldepartementet. Bare en liten andel kommer fra samferdselsdepartementet. Fylkene bruker mye mer enn hva Solvik-Olsen gir over sine budsjetter. Å da skryte av hva man har gjort med vedlikeholdsetterslepet på riksvei, når jeg etterlyste vilje til handling for fylkesveiene, er å strekke det langt.

Ifølge Solvik-Olsen har landet visstnok «den beste kommuneøkonomien på 20 år». Selv om det hadde vært riktig for alle kommuner når man tar inn alle de nye oppgavene de har fått de siste 20 åra, så hjelper jo ikke det fylkeskommunene.

At for eksempel Oslo, som både er kommune og fylke med sine 1,2 km fylkesvei, har fått mye mer penger, hjelper jo ikke med å redusere etterslepet på de andre fylkenes 44.000 km fylkesvei.

Fylkeskommunene sitter igjen med valget om å kutte bevilgningene til f.eks. skole eller satse på veivedlikehold. Solvik-Olsen må gjerne prøve seg på en fortelling om hva denne regjeringen har gjort med riksveiene på bakgrunn av forrige regjering sin plan. Men det må Solvik-Olsen takke de rødgrønne for. Det hjelper uansett ikke den nedkjørte fylkesveien. Finn fram spaden, statsråd!