NYE LEDERE:: Eugene B. Laran og Peder Ottosen skal lede Dagbladets mobil- og nett-tv-satsning framover. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
NYE LEDERE:: Eugene B. Laran og Peder Ottosen skal lede Dagbladets mobil- og nett-tv-satsning framover. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.Vis mer

- Veksten er formidabel!

Dagbladet satser videre - med to nye ledere på laget.

- Jeg er veldig glad for å ha fått en så spennende jobb, sier Peder Ottosen.

Han er ny sjef i Dagbladets nett-TV-portal dbtv, som er i stor vekst. Den siste tida har nordmenn blitt mer vant til å kunne se TV- og videoinnhold på mange forskjellige plattformer, blant annet på nett.

Nye tall viser at i september i fjor hadde hele 32 prosent av befolkningen mediebrett med mulighet for å se på TV. Året før var tallet på 13 prosent.

- Nett-TV har et ubegrenset potensial, som det kommer til å bli veldig spennende å følge. Vi kommer til å gi våre lesere og seere stadig nye tilbud på dbtv, sier Ottosen.

Flere nye satsinger I neste uke blir første episode av dbtvs nye nett-TV-satsing «New Face» sendt, der et kamerateam har fulgt et knippe norske, unge modeller på oppdrag i New York.

Ottosen kan opplyse om at det er flere store prosjekter å glede seg til framover.

- Først av alt har vi ski-VM, hvor dbtv kommer til å bruke mye ressurser på å levere godt nett-TV-stoff til seerne. I tillegg ser vi fram til å videreføre satsingen på fotball, med å levere gode studiosendinger i sesongen som kommer. Og så er det selvfølgelig stortingsvalget, som kommer til å bli en veldig viktig stolpe for dbtv, sier han.

- Eksplosiv vekst Den som har fått oppdraget med å løfte Dagbladet på mobil videre, er Eugene Brandal Laran.

- Mobil- og nettbrett-tjenestene våre har en eksplosiv vekst. Jeg har ikke sett noe liknende i løpet av mine femten år i nettutgaven til Dagbladet, så det er et stort privilegium å få jobbe med dette, sier han.

I fjerde kvartal av 2012 brukte 42 prosent av befolkningen mobilt medieinnhold daglig, melder TNS Gallup.

NY JOBB: Peder Ottosen er ny sjef for dbtv. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
NY JOBB: Peder Ottosen er ny sjef for dbtv. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet. Vis mer

De kan også fortelle at i samme periode hadde Dagbladet mobil 493000 daglige lesere, som er hele 179000 flere daglige lesere enn for ett år siden. Det er en vekst på 57 prosent.

- Det er et mål for oss at vi skal ha Norges beste nyhetsnettside på mobil i løpet av 2013. Om få uker kommer vi med spesialtilpasset mobildesign på fronten, som skal gjøre Dagbladet.no langt mer oversiktlig for leserne. Men før det, lanserer vi egne sider og iphone-app for ski-VM. Det er vår første store nyhetshendelse der strategien er mobil først, og jeg kan garantere at det ikke blir den siste, forteller han.

Vil gi et bredere tilbud Dagbladets sjefsredaktør John Arne Markussen er fornøyd med de gode tallene.

- Veksten er formidabel, og vi går nå over i en fase hvor organisasjonen skal utvikles til å håndtere de nye plattformene — både redaksjonelt og forretningsmessig, sier han, og legger til:

- Fjoråret brukte vi til å lære oss nett-TV blant annet gjennom store nyhetshendelser som 22-juli-rettssaken. Vi fikk også den store journalistprisen for magasinreportasjen «Tomrommene», hvor bruk av web-tv sto sentralt. I år er målet å gi et bredere og mer fullverdig redaksjonelt tilbud basert på nyheter, direktesendinger, debatt, serier og annen underholdning.

NY JOBB: Eugen B. Laran har lang fartstid i Dagbladet. Nå skal han lede avisas mobil-satsing framover. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
NY JOBB: Eugen B. Laran har lang fartstid i Dagbladet. Nå skal han lede avisas mobil-satsing framover. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet. Vis mer