Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Veldig tidsriktig

Det vil ikke forundre meg om Silverbullit og «Arklight» blir stående som en av svensk rocks klassikere.

CD: Silverbullit kommer fra Göteborg, byen som har fostret spennende artister som Håkan Hellström, Bad Cash Quartet, The Soundtrack Of Our Lives, Broder Daniel og The Plan. «Arklight» er bandets tredje utgivelse, og nå er det på tide at også vi nordmenn får øynene opp for dette hypnotiske og mørke rockbandet.

Mørket og melodisk

Den selvtitulerte debuten i 1997 pirret interessen, men det var først i 2001 at bandet for alvor bemerket seg på den svenske rockscenen, og det med det kritikerroste «Citizen Bird» - et album som ga dem en svensk P3-pris og Grammy-nominasjon.

Musikalsk er bandet veldig tidsriktig, som har fokus på sein 70- og 80-talls britisk postpunk - en trend som de ikke er alene om å være inspirert av.

I det mørke, dystre og til tider fremmedgjorte lydbildet ser vi skyggen av New Order, Joy Division, My Bloody Valentine og Cure danse på veggen.

Det er heller ikke vanskelig å høre at Silverbullit er inspirert av epokegjørende band som U2, Velvet Underground - og ikke minst tyske Kraftwerk.

Desperat og friskt

Silverbullit er alt det jeg elsket fra åttitallet - og hatet: Synthrock, symfonisk punk, delikat pop, beksvart rock og herlig psykedelia.

«Arklight» har en hypnotisk intensitet og er utrolig fascinerende enten bandet pøser på med alt de har, eller toner det hele ned.

Her er gitarriff som fra The Egde på sitt mest pompøse, desperat Doors-aktige stemninger, bisarr Pink Floyd-psykedelia og beksvart Joy Division i dommedagslune og Nine Inch Nail-metall på punker\'n.

Friskere postpunk enn det Silverbullit byr på her, skal man lete lenge etter.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media