Veldig, veldig amerikansk

TV2 satser annerledes på lørdagskvelden. De har «kjøpt» seg BLNO - basketligaen i Norge, som skal bli store ved å være veldig amerikanske. Og et godt «produkt».

Skal det være amerikansk, skal det være show. I går var første kamp i den nye ligaen mellom Ulriken Eagles - tidligere Ulriken og Oslo Kings - tidligere kjent som Ammerud. Når de først skulle skifte navn, hadde det vært morsomt om de hadde tort å kalle seg Ulrikens Ørner og Oslos Konger. Men dette skal være amerikansk.

Nye regler

Åpningsshowet så forhåpentligvis bra ut for de fire tusen eller så i Oslo Spektrum, på tv slet showet hardt. Den offisielle åpningssangen ble introdusert - men kom ikke. På annet forsøk kom en liten snutt av låta - kanskje like bra når lydkvaliteten ville vært bedre i en Bjellands fiskebollboks. Skjedde det show på banen, var kamera gjerne et annet sted. Som tv-show virket dette dårlig planlagt - utrygt improvisert og ustøtt gjennomført.

Nye regler i basket er tilpasset fjernsyn og show og reklame. I stedet for 2x20 minutter spiller man 4x10. Slik gis det plass til såkalt naturlige avbrudd og reklame. Hvis lagene ikke lager mål eller treffer ringen på 24 sekunder i et angrep, mister de ballen. De må komme seg over midtbanen på åtte sekunder. Dette skal være kjapt - reglene kommer fra forbildet, amerikanske NBA.

For dette skal være business og underholdning, rein showbiz-basket.

- Vi var ikke fornøyde med vårt eget produkt, og hadde lyst til å skape noe nytt i Norge, forklarte basketforbundet. Åtte lag har fått bli med i produktet, valgt etter andre kriterier enn de reint sportslige.

En liten fjert

- Basketligaen er en satsing TV2 har, forklarte kommentatoren. I tillegg skal TV2 vise basketprogram kl 17.30 hver søndag - det første i dag. Programleder Finn Erik Rognan viste fram et uferdig studio i Bergen, før produsenten satte over til Spektrum, der samme Rognan sto på direkten i helt andre klær - i en ualminnelig uelegant overgang.

Høydehopper Steinar Hoen er hyret inn som kommentator, og klarte seg best på TV2-laget i går. Sant nok ingen vanskelig seier når andre leverer kommentarer som «Dette er stor akrobatikk og festlig å se på og der er det som er veldig amerikansk» eller høydaren «Her er det utrolig stemning - det er fyrverkeri som får magen til å slippe en liten fjert». Men målgruppa er ung og sannsynligvis mannlig - og det er definitivt et alternativ til NRK.

Om dette kan bli en suksess? Kanskje - hvis de husker på å spille god basket midt inne i dette produktet sitt.