Velfødde direktører og horer fra Nigeria

Stort tenkt, stort anlagt, men nokså amputerte noveller med viktig og velkjent temati

Solum Cathrine Krøger

BOK: Rolf Egil Moe spenner vidt både tematisk og geografisk, i sin korte novellesamling «Magma». Vi blir tatt med på båttur nedover Yangtze. Vi er i et mystisk herskapshus i Schwarzwald.

Vi diskuterer kristendom i det katolske Roma, er på bordell i borgerskapets Wien. Og en tur langt nord i Norge på jakt etter kommunister.

Rått menneskebilde

Økonomen Rolf Egil Moe (1937), debuterte i 1968. «Magma» er hans tiende utgivelse. Et hovedtema hos Moe er vestens overgrep mot den tredje verden. I «Glimt fra næringslivets diskret eleganse» følger vi en revisor hvis oppgave det er å avsløre et stort konserns gjennomkorrupte underdirektører.

Med ingredienser som korrupsjon, nazipenger, elskerinner og prostituerte fra den tredje verden. Der et velfødde diskret borgerskap avslører et rått menneskebilde, der kvinner og arbeidere er rene varer.

Farlige kommunister

De seks fortellingene favner alt fra mystiske mord, betent seksualitet og det overnaturlige. Mens «Parasitten» handler om forskrudd kommunistparanoia. Der en iherdig ansatt i norsk overvåkningspoliti har brukt hele sin yrkesaktive karriere på å overvåke en «farlig» kommunist. I forgjeves håp om den store avsløringen. Dobbeltmoralen i den katolske kirke kommer fram i fortellingen om en fortvilet katolsk pater som blir tatt på fersken med en gutteprostituert.

Fengende

Rolf Egil Moe har en sikker og «dannet» fortellerstil. Et par av novellene er Roald Dahl-aktige: «I svarte skogen» handler om en forfatter som er på besøk hos den høflige opiumsrøykende tyske legen, som etter hvert avslører seg som en livsfarlig Jekyll og Hyde. I det hele tatt er det litt for lett å tenke på annen litteratur når en leser disse fortellingene.

Tematikken er i overkant velkjent, og som novellist er ikke Moe veldig god. Han legger opp til plott så omfattende at de ville passet bedre i romans form. Som noveller blir de nokså tette og amputerte, uten den luftighet en god novelle kan ha. Likevel er dette en novellesamling som fenger leseren. Unorsk og litt creepy som den er.