Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Velkjent Oliver

Tradisjonell, noe endimensjonal versjon av Dickens-klassikeren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FILM: Charles Dickens\' berømte historie om foreldreløse Oliver Twist handler om vold, fattigdom, fortvilelse og utstøtelse - kjente ingredienser fra Roman Polanskis egen barndom som flyktning fra Krakow-gettoen. Visse forventninger har derfor knyttet seg til hans filmatisering av boka.

Han har fått med seg dramatikeren Ronald Hardwood, som skrev filmmanuset til «Pianisten», også i denne bearbeidelsen av det litterære materialet.

Tradisjonelt drama

Resultatet er blitt et nokså tradisjonelt historisk drama, der Praha spiller den skittenpitoreske rollen som fattig-London anno tidlig 1800-tall.

Den spennende fornyelsen finnes ikke hos Polanski. En sørafrikansk film fra 2004 - Tim Greenes «Boy Called Twist» - har transportert dramaet til våre dagers virkelighet blant gatebarn i Cape Town. Grepet er svært relevant og gir Dickens\' historie ny sprengkraft.

Roman Polanskis «Oliver Twist» er trofast mot originalen og et alternativ for dem som ikke orker å lese boka. David Leans versjon fra 1948 er blitt stående som filmklassikeren, særlig på grunn av svart/hvitt-fotograferingens kunstnerisk vellykte billedspråk.

Utmerket innsats

Sir Ben Kingsley gjør en utmerket innsats med å få fram dualismen i skurken Fagin. Han har også et hjerte for de barna som han utnytter på det groveste, i motsetning til demoniske Bill Sikes (Jamie Foreman). Unge Barney Clark spiller tittelrollen som her er blitt en smule for endimensjonal og gråtkvalt.

image: Velkjent Oliver

Men Dickens maler jo med bred pensel selv, så man skal kanskje ikke lete etter de subtile nyansene?