Velkommen til din NAVigatør!

Store deler av en saksbehandlers tid går bort i byråkratiske kontrolltiltak.

INDIVIDUELL OPPFØLGING:  Jeg vil ha NAVigatører! Dette er mennesker som raskt og tett følger den enkelte og finner gode, individuelle løsninger for NAV-kunden, skriver Maria Gjerpe.
Foto: Cornelius Poppe / SCNAPIX
INDIVIDUELL OPPFØLGING: Jeg vil ha NAVigatører! Dette er mennesker som raskt og tett følger den enkelte og finner gode, individuelle løsninger for NAV-kunden, skriver Maria Gjerpe. Foto: Cornelius Poppe / SCNAPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Tenk å bli møtt av en Nav-ansatt som bare er der for å gjøre det den kan for å møte akkurat deg, der du er, med det ene for øye at du skal bli sterkest og friskest mulig? Det hadde vært bra, nyttig, effektivt og ressursbesparende!

Regjeringen slår fast at Nav skal ha brukernes behov i sentrum og at offentlig sektor er til for dem. NAV-brukeren skal derfor ses på og møtes som en kunde.

Store deler av en saksbehandlers tid går bort i byråkratiske kontrolltiltak. Nav-kunder forteller om møter som gjør dem sykere, svakere og mindre motiverte. Vi må tenke nytt. Gode tjenester utvikles i tett samhandling med tjenestebrukerne. Kan vi bruke prinsipper om godt lederskap for å møte Nav-kunden?

Mennesker lar seg motivere av følelsen av selvbestemmelse, mening og vi har et dypt ønske om å bli best mulig. Vi yter best når vi ikke behandles som esler og forsøkes motivert gjennom pisk eller gulrot. Den sikreste vei til motløshet og avmakt er maktmisbruk og krenkelser. Strikte, rigide regler skaper mistillit og demotivasjon. Vi mennesker trenger møte et «du» og «jeg».

Jeg vil ha NAVigatører! Dette er mennesker som raskt og tett følger den enkelte og finner gode, individuelle løsninger for NAV-kunden. Målet er jobbdeltakelse, å bli friskest mulig eller å leve et verdig liv. NAVigatørene jobber i en egen og selvstendig enhet underlagt Nav. Det skal være en rendyrket serviceinstitusjon uten vedtaks- eller sanksjonsmyndighet men bare med oppfølgingsoppgaver. NAVigatørene har spesialkompetanse på kommunikasjon og sorgprosesser, og ofte har de liknende erfaring som Nav-kunden. De har gode lederegenskaper og stor respekt for det enkelte individs private grenser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer