- Velkommen til Stax studio i Notodden

NOTODDEN (Dagbladet): - Familien skulle slå seg ned i Ålesund og jeg skulle bli pensjonist. I stedet pakket jeg studioet i en container og dro til Notodden. Byens bluesentusiasme fanget meg, sier Steve Wold.

Vegg i vegg med Bluesfestivalens kontor bygger han et studio på gamlemåten, med miksepulten fra legendariske Stax studio i Memphis. Det var her blant andre Otis Redding, Booker T & The MGs, Isaac Hayes, Rufus Thomas, Albert King, Aretha Franklin, Sam & Dave og Chuck Berry spilte inn noen av sine perler.

Historisk miksepult

Nå skal norske musikere få kose seg ved den samme miksepulten, og norske ingeniører skal læres opp til å bruke årgangsstudioet.

- Det er det som er drømmen min, sier Steve Wold (50), den innvandrede norskamerikaneren som ble sjarmert av Notoddens bluesentusiasme.

To ganger dro han fra USA til Notodden for å finne hus til familien. Han fikk høre om plateselskapet Bluestown Records drøm om å bygge opp et skikkelig studio.

Ble overtalt

- Jeg nevnte at jeg hadde et studio, og dermed var det gjort. «Ta det med hit!» lød oppfordringen, og nå har det kommet. Vi har akkurat pakket det ut. Jeg har hatt det i årevis, men skulle selge det før vi flyttet til Norge.

- Og han ble budt 1,7 millioner kroner for utstyret, røper Morten Gjerde, tidligere festivalsjef og nå Wolds medhjelper med oppbyggingen av «The Juke Joint Studio» .

I går morges skrev de kontrakt med utleieren av lokalene, etter at byggeprosessen var godt i gang. Notodden Utvikling AS har bevilget 150000 kroner til prosjektet, og gutta har søkt om 550000 kroner fra SND. Steve Wolds egenkapital i prosjektet er 1,9 millioner.

- Vi venter på SND, sier Wold, og viser rundt i Hydros gamle laboratorium.

Død industriby

- Notodden var død da industrien ble lagt ned. Og så har ildsjelene gitt byen nytt liv med en storsatsing på blueskulturen. Jeg har aldri vært borti maken. I USA hadde dette underet aldri skjedd!

Blues- og musikksatsingen var den direkte årsaken til at det ble Notodden, og ikke Ålesund, slik familien Wold hadde tenkt. Nå er Steve, kona Elisabeth (opprinnelig Oslo-jente) og sønnene på 12, 14 og 17 installert i en gammel villa. Den skal restaureres til opprinnelig stand, og i god retroånd jakter han på utslagsvask, magasinkomfyr og pen, gammel kjøkkeninnredning.

- Det må skje fort, ellers dreper kona meg. Jeg har alt kastet ut kjøkkenet.

Det er ikke bare Wold som er grepet av retrobølgen. Flere musikere drømmer om å spille inn plater i et årgangsstudio.

- I mange år var det ingen som gadd å vie disse fantastiske studioene en tanke. Mange havnet på søppeldynga da alt skulle digitaliseres. Men det var dette utstyret jeg lærte å jobbe i studio på, så det hadde jeg ikke hjerte til. Men uansett, det er musikernes kvaliteter, og kvaliteten på låtene, som avgjør om det blir ei god plate, slutter Steve Wold.

<B>FULL KONTROLL:</B> - Om to måneder er det klart for første plateinnspilling, sier Steve Wold i studiolokalet som huset Hydros laboratorium.