Velsignet velklang

Kryss i taket, norsk musikkliv har fått et nytt, profesjonelt instrumentalensemble, viet kirkemusikk.

Uranienborg Kirke Ståle Wikshåland

swi@dagbladet.no KONSERT: «Kyrkjelyd» er navnet. Og ikke bare er det flunkende nytt, med oppstart tidligere i år.

De spiller velsignet vakkert også, kunne vi konstatere i Uranienborg Kirke tirsdag kveld, der ensemblet presenterte seg for hovedstaden med et utvalg kirkesonater, som ledd i en større Norges-turné.

For det er Stavanger som er basen, en Kulturrådsstøttet satsning som inngår i byens profilering som europeisk kulturhovedstad til neste år.

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch er spillende leder, og hun setter så visst sitt preg på ensemblet, med naturlig autoritet og sober velklang i eget spill. Ellers fremsto Uraninenborg kirke som et perfekt valgt spillested. Det fungerte i hvert fall aldeles utmerket med sin lange etterklang som likevel aldri visket ut konturene i musikkens linjespill.

Til tider var det som om musikken sto og balanserte mot et uendelig klangrom, men holdt seg hele tida svevende, deiset aldri nedpå. Særlig i stykkene av Givanni Gabrieli ble virkningen helt utsøkt, med velklang i bølge etter bølge.

De begynte med Biber, og spilte seg gjennom musikkhistorien i en lang ellipse, via Gabrieli og Frank Martin før vi var tilbake i Biber igjen, der konserten tonet ut til trompetfanfarer, slik den også åpnet.

Mer lovende kunne ikke starten ha vært, på et initiativ som nok skal gi gjenlyd i norsk musikkliv i åra som kommer.