BLID: Kristian Valen virker avslappet og nær i «Fra Hillevåg til Hollywood». Bildet er fra en tidligere anledning. Foto: VS Management
BLID: Kristian Valen virker avslappet og nær i «Fra Hillevåg til Hollywood». Bildet er fra en tidligere anledning. Foto: VS ManagementVis mer

Vennlig Valen

«Fra Hillevåg til Hollywood» er Kristian Valens mest personlige show så langt.

SHOW: Han mimrer. Han reflekterer. Han viser selvironi. Han sammenligner sine to land, Norge og USA.

2012-utgaven av Kristian Valen er en roligere, mer avslappet utgave enn den vi oftest har sett.

Tempoet er lavere, humorpoengene kommer ikke så tett som vi er vant til fra ham.

I stedet framstår han som jovialt kåserende, personlig, nær, sympatisk, hjertevarm og blid.

Oppriktig takk Det ser heller ikke ut som om han ser behov for at absolutt alt han sier skal være morsomt.

Han tar seg tid å gi publikum en oppriktig takk for stemmene som ga ham årets publikumspris under Komiprisen.

Han drodler litt, fabulerer litt, snakker til oss som om vi var venner eller andre som sto ham nær.

Han virker trygg og ser ut til å hygge seg på scenen.

Så slår han over i komimodus og gir oss standupinnslag (en del), parodier (ganske mange) eller egenskapte figurer (ganske få) der han viser sine imitasjonsevner.

Showets aller mest vellykkede innslag i så måte er «Hver gang vi møtes»-parodien «Hvorfor skal vi møtes?».

Dette er parodier med en plan, en klar grunntanke, fornøyelig gjennomføring og flere fine overraskelser underveis.

Kort sagt: Tvers igjennom solid arbeid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hvorfor? Andre parodiinnslag har mer uklare formål. Kanskje ønsker han å vise musikalsk bredde (i så fall er det et mål han kan regne som oppfylt).

Kanskje vil han bare vise at han fortsatt er en begavet imitator, og at evnene ikke begrenser seg til herming av norske dialekter. Kristian Valens språkfølelse dekker også ulike engelsk aksenter.

Hans stemmekontroll er, slik den alltid har vært, imponerende, men imitasjonsevne alene sørger sjelden for særlig spennende parodier.

Hvorfor man parodierer noen, hva man har dem til å si eller synge, er vel så viktig som å få tonefall og stemmebruk riktig, og her kan vi ønske oss langt mer av ham.

Vemund Vik har bidratt som tekstdoktor, men det er Valen selv som har ansvar for showet: Fra skriving, gjennom utvalg til gjennomføring.

Han har støtte i sine faste musikere - Jarle Strømsvold og Magnar Birkeland - som komper ham gjennom showet.

Birkeland deltar også som sporty «offer» i showets mest sketsjaktige innslag, som finner sted i sikkerhetskontrollen på en flyplass.

Men det meste er Valen; en nærere og mer personlig Valen enn du tidligere vil ha sett på norske scener.