TAR GREP: Der Venstre aldri klarte å komme noen vei i ekteskapet med Høyre og Frp, ser vi at det nye byrådet nå tar grep som Venstre neppe hadde drømt om, skriver Fredrik Mellem, leder i Oslo Arbeidersamfunn. Foto: Arbeiderpartiet. CC BY-ND 2.0
TAR GREP: Der Venstre aldri klarte å komme noen vei i ekteskapet med Høyre og Frp, ser vi at det nye byrådet nå tar grep som Venstre neppe hadde drømt om, skriver Fredrik Mellem, leder i Oslo Arbeidersamfunn. Foto: Arbeiderpartiet. CC BY-ND 2.0Vis mer

Debatt: Partiprogram

Venstre får mest gjennomslag når de taper

Store deler av Venstres program er best tjent med å være forvaltet av andre.

Meninger

Venstre har mistet makten og havnet i opposisjon i Oslopolitikken. Det er i denne situasjonen ganske interessant å lese Oslo Venstres program. Endelig ser det faktisk ut til at de får gjennomslag for ganske mye av politikken sin.

Oslo Venstre må oppleve den nye hverdagen på Oslo rådhus som nokså spesiell. De får egentlig gjennomslag for mer nå som de har tapt makten. Fra 1997 til 2015 var de en del av flertallet i bystyret. De har gjennom alle disse årene hatt mange byråder og i aller høyeste grad hatt en hånd på rattet. Dette uten å sette veldig store spor etter seg. Det var utvilsomt Høyre og Frp som var de toneangivende partiene i hele denne perioden. Mye av Venstres program synes faktisk best tjent med å være forvaltet av andre enn Venstre. La oss se på bare noen få, men svært påfallende eksempler:

Ta for eksempel sykkelsatsingen vi nå ser i Oslo. På dette området er det en så radikal forskjell på det gamle og den nye byrådet at selv Venstre burde koste på seg å bøye seg i støvet. I valgkamp etter valgkamp har Venstre forsøkt å by seg frem for velgerne som det store sykkelpartiet. Det er neppe særlig mange syklister i Oslo som er imponert over hva som ble utrettet gjennom de nesten 19 årene Venstre var med og styrte byen. Nå – på bare ett år – kan vi alle se at det er et taktskifte uten like. Det blir bedre, lengre, bredere, flere og synligere sykkelveier for hver måned som går. I Venstres program kan man lese at partiet har som mål at sykkelandelen skal økes til 16 prosent innen 2025. Det nye byrådets mål er 25 prosent. Når denne fireåresperioden er over, vil Oslo være en fundamentalt annen by for syklister enn hva den har vært. Vi er på vei fra å være en av de dårligste sykkelbyene til å bli en av de aller beste. Sykkeltransport har økt med 17 prosent på bare ett år.

I Oslo Venstres program kan man lese at Venstre vil «videreutvikle Oslo som en særpreget, moderne, grønn og bærekraftig by». Der Venstre aldri klarte å komme noen vei i ekteskapet med Høyre og Frp, ser vi at det nye byrådet nå tar grep som Venstre neppe hadde drømt om. Oslo er på vei til å bli en internasjonal foregangsby når det gjelder bilfrie områder og miljøvennlig transport. Det nye byrådet får nå positiv oppmerksomhet i media verden over for sin satsing på denne politikken. Dette må da være en gledelig utvikling også for Venstre? «Gateparkering tar opp verdifull gateplass som kan brukes til å bedre fremkommeligheten for syklister, gående og kollektivtransport», står det også i Venstres program. Ja, det er helt sant. I motsetning til hva som var tilfelle i det byrådet Venstre selv satt i, så tar det nye byrådet ordentlig tak i også dette gode poenget.

Er det ikke også ganske åpenbart at det er lettere å komme noen vei i bil-, kollektivtransport- og miljøpolitikken, når denne politikken ikke lenger skal utvikles gjennom rare kompromisser og forhandlingsmøter mellom Frp og Venstre, men heller av partier med felles mål? Dette må da Venstre også klare å se?

Venstre vil «satse på barnehage» står det også i programmet. Det er litt uklart hva det betyr, men etter sommerferien i år, fikk alle de 8711 barna som hadde søkt om plass til hovedopptaket faktisk en barnehageplass. Også de 1010 barna som var født «for sent» fikk plass alle sammen. Det har ikke skjedd før. Samtidig blir grøntområdet på Ola Narr tilbakeført som grøntområde og den midlertidige barnehagen der kan fjernes. Det kan da ikke være noen som er i tvil om at det nye byrådet virkelig «satser på barnehage»? Venstre skriver om viktigheten av bemanningsnormen i barnehagene i sitt program. Det er lett å forstå at de har skrevet om viktigheten av dette, for da Venstre styrte byen i ekteskap med Høyre og Frp var bemanningsnormen under stadig press. Dette kan Venstre nå ta med stoisk ro, nå som barnehagene ikke lenger er avhengig av utfallet av Venstres forhandlinger med de blåblå.

Fem steder i partiprogrammet til Oslo Venstre skrives det kloke ord om diskriminering. Mens Venstres tidligere nære samarbeidspartner i Oslo bystyre, Carl I. Hagen, for tiden er opptatt med å åpne for å legalisere diskriminering av harmløse jenter i hijab på vei til skolegården eller frisøren, er også disse programpostene nå svært godt ivaretatt av det nye byrådet. Venstres velgere kan føle seg helt trygge på at det nye byrådet har de samme holdningene på dette punktet som Venstre.

Nå er bildet selvsagt også litt mer nyansert. Det hører jo selvsagt med i dette bildet at i noen saker har Venstre de siste årene lagt seg til høyre for Høyre. Det gjelder for eksempel særlig i arbeidslivspolitikken. Hvis man ser vi bort fra dette og de andre mest høyreorienterte delene av Venstres politikk – som den nesten litt fundamentalistiske motstanden mot eiendomsskatt – så vil alle kunne se at på område etter område blir viktige og store deler av Venstres program i større grad realisert når Venstre taper valg. Dette gjelder jo faktisk også typisk de sakene som Venstre gjerne løfter opp som særlig viktige Venstre-saker i valgkampene. Hva kan Venstre eventuelt lære av dette?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook