Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Verden sett fra Porsche

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LITRONIC BI-XENON halogenlys. Naturbrunt fullskinninteriør. Tre-eket sportsratt i skinn. Tiptronic gir. 18 tommers hjul. Ryggesensor. Regnsensor. Kjørecomputer. Cruisekontroll. Automatisk klimaanlegg. Sportsunderstell. Sportseksosanlegg. Elektrisk soltak. Bose sound system. 3,6 liters motor.

Og dra meg inn i fuglekassa: 320 hestekrefter.

JEG SITTER INNE i selve guttedrømmen: en svart Porsche 911 Carrera 4 Coupe. Motoren lager lyden jeg forsøkte å lage med munnen i perioden 1980-1983, den gangen jeg lå på alle fire på stuegulvet og kjørte villmann med Matchboxbiler. Og nå kjører jeg rundt i Oslo sentrum, folk snur seg, de stirrer, noen vinker, jeg vinker tilbake, jeg kjører forbi Kunstnernes Hus, selvfølgelig kjører jeg forbi Kunstnernes Hus, og der er Frognerparken, en route Sandvika, rundt og rundt på Snarøya, for en lykke!, for en bil!, synd den ikke er min!

GJENNOM FRONTRUTA PÅ en Porsche er det lett å se at nordmenns forhold til biler har endret seg de siste åra. Naturvernernes høylytte protester mot biltrafikken har stilnet - eventuelt druknet i motorstøy. Biljournalistikken handler ikke lenger bare om fornuftige familiebiler, piggdekktester og barneseter: nå har vi Autofil på tv og hos Narvesen. Programleder Jan Erik Larssen er høyt og lavt med de lekreste kjøretøy, han fniser og ler over eteren, kjører gigantiske jeeper, lynraske sportsbiler, svindyre luksusflak. Han sprer entusiasme hvor enn han er.

Bilentusiasme.

OG SÅ HAR VI Petter Solberg. Kledd i blått fra topp til tå kjører han fletta av verdenseliten. Etterpå, foran tv-kameraene, er han så fornøyd at han nesten ikke klarer å snakke. Han bare smiler fra øre til øre, hele Norge sitter og ser på, rånere, Ferrarieiere, Volvomødre. Det er så lett å bli glad i Petter. Og det er så lett å bli glad i biler. Nå er det legitimt å sitte rundt lunsjbordene og snakke om yndlingsbiler, legge ut om årsmodeller, hestekrefter, diskutere sjel eller ikke sjel, ett eksosrør eller to eksosrør, rød eller svart, Fiat 500 mot gamle folkevognbusser, Ferrari mot Lamborghini. Har du lagt merke til det, du også? Hvor moro det er med bil?

PORSCHEN GLIR UT på motorveien, og jeg minnes LP-platene og refleksbrikkene jeg fikk av Trygg Trafikk på åttitallet. Mantraet er spikret fast i hjernebarken: «Ta det rolig. Følg trafikkreglene. Og ta hensyn til dine medtrafikanter.» Men hvordan i alle dager gjør man det med en Porsche 911 Carrera?

Jeg styrer bilen tilbake til sin rettmessige eier. Tilbake til virkeligheten. Til nye, intense bildiskusjoner rundt lunsjbordet.

Artikkelforfatteren er reportasjeleder i Dagbladet FREDAG.

BACK IN BLACK: Porsche er et symbol på bildrømmen over alle bildrømmer. Og et godt bilde på nordmenns nye og mer nytelsespregede forhold til biler. Tv-programmet «Autofil», rallystjernen Petter Solberg og generelt god økonomi har ført til en utbredt «bil-er-gøy»-holdning, skriver artikkelforfatteren.