Verdens beste gratisavis

Nå er alt gratis i New York Times på nett.

I går ga New York Times opp sitt to år gamle forsøk på å få leserne til å betale for seg på nettet. Fra og med i dag er alt gratis på nyt.com, inklusive avisas arkiv – der du finner alle avisas tidligere artikler fra de siste 20 åra.

Det skjer til tross for at New York Times er blant de få avisene som både har fått til å ta betalt på nett. Deres modell har vært todelt. Nyhetsdelen av avisa lå ute gratis, men hvis du også ville lese deres kommentarer og ledere på op-ed sidene, måtte du bestille et Times Select-abonnement. Bare slik kunne man få adgang til kommentarene til skarpe penner som Maureen Dowd, Thomas L. Friedman eller Frank Rich. I tillegg ga abonnementet, som kostet 300 kroner året, deg adgang til å hente 100 artikler i måneden fra New York Times arkiv.

I et marked der knapt noen klarer å få lesere til å betale for seg på nett, må Times Select-løsningen kalles en suksess. Av New York Times\' totalt 787 000 abonnenter, var 227 000 nettabonnenter. Abonnementene brakte inn 60 millioner i året, uten at ordningen ga avisa store kostnader. Og likevel droppet altså avisa i går hele ordningen, og slapp alle gratis inn på alt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årsaken er enkel, og todelt: For det første vurderte ledelsen i New York Times det slik at det lå lite mulig vekst i abonnementsordningen. De klarte ikke å se for seg at de ville klare å øke antallet abonnenter drastisk. Det som derimot så ut til å øke, var inntekten på annonser på nett – men det krever store lesertall, ikke små eksklusive abonnementsordninger. Avisa vurderte slik at det i framtida ville være mer å tjene på annonser, enn de ville tape i å gi opp abonnementsinntektene.

Den andre grunnen er vel så interessant: Avisa så at en stadig større andel av lesere ikke kom til avisa gjennom å taste inn www.nyt.com og komme til forsiden. I stedet kom de fra linker: Fra steder som Google News og Yahoo, som automatisk finner nyhetssaker og lager henvisninger til dem på sine nettsteder, og fra andre linker på blogger og nyhetssteder der forskjellige nettsteder henviser til innhold i New York Times.

Det betyr at inngangsporten til avisas innhold i stadig mindre grad er avisas navn, i stadig større grad den enkelte artikkel. Og det betyr igjen at det lønner seg å ha flest mulig attraktive, gratis tilgjengelige artikler ute på nett, slik at man oppnår flest mulig linker – og slik får flere lesere, som er det som skaper større annonseinntekter. Det skjer nå raske og store endringer i hvordan folk navigerer seg rundt på nett, og en lukket abonnementsløsning var bare ikke tilpasset de endringene. Derfor ble New York Times på nett i går verdens beste gratisavis. Og hvis den avisa er gratis, hvem kan da forsvare å ta betalt?

Wall Street Journal har vært en betalingsavis på nett hittil. Men det går sterke rykter om at den nye eieren, Rupert Murdoch, snart vil gjøre avisa fritt tilgjengelig på nett. Gårsdagens gratisåpning av New York Times kan ha vært et preventivt selvforsvar, et sjakktrekk for å komme Murdoch i forkjøpet.

LES OGSÅ: Fiin, gammel årgang.

ALT GRATIS: New York Times\' nettutgave  tar ikke lenger betalt for arkivet sitt.
ALT GRATIS: New York Times\' nettutgave tar ikke lenger betalt for arkivet sitt. Vis mer