SATIRE: Satirenettstedet The Onion startet nylig et nytt satirenettsted, som parodierer sider som Buzzfeed og Upworthy. Det var det ikke alle som skjønte. Foto: Faksimile
SATIRE: Satirenettstedet The Onion startet nylig et nytt satirenettsted, som parodierer sider som Buzzfeed og Upworthy. Det var det ikke alle som skjønte. Foto: FaksimileVis mer

Verdens største satirenettsted startet nettparodi. «Du vil ikke tro hva som skjedde etterpå»

Ble lurt trill rundt.

(Dagbladet): Da et av verdens største satirenettsteder, The Onion, nylig lanserte et nytt nettsted som de ga navnet Clickhole, var det mange som misforstod innholdet.

Nettstedet parodierer nettsteder som Buzzfeed og Upworthy, hvor man ofte kan finne titler som «du vil ikke tro hva som skjedde etterpå», eller «plutselig skjedde dette».

Disse nettstedene parodierer igjen også ofte andre tradisjonelle medier - så Clickhole ble altså en parodi av en parodi.

Lurt av satire Men selv om satiren kom tydelig fram for mange, var det likevel en rekke mennesker som tok nettstedet for å være ekte, selv om man blir servert med titler som: «10 fantastisk morsomme stoler som tror de er mennesker», eller en tre timer lang video av et stykke smør som smelter i romtemperatur (du vil ikke tro hva som skjedde! Se videoen!).

Blant annet Washington Post har samlet sammen reaksjoner fra Twitter-brukere som gikk på limpinnen.

Det er ikke første gang folk ikke klarer å skille satire og ikke-satire fra hverandre. Bloggen literallyunbelievable.org er basert på å nettopp vise fram hendelser hvor The Onion har blitt misforstått.

Og det er ikke bare mannen i gata som har blitt lurt. Høsten 2012 publiserte det iranske nyhetsbyrået Fars blant annet en nyhetssak om at amerikanere flest foretrakk den tidligere iranske presidenten Mahmoud Ahmadinejad framfor Barack Obama, basert på The Onions satiresak. Nyhetssaken ble tatt ned etter to timer, og byrået gikk ut og beklaget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

130 millioner besøkende i måneden Selv om The Onion nå har gjort narr av Buzzfeed, er det et av verdens største nettsteder med 130 millioner besøkende hver måned.

Det nettstedet har blitt kjent for til nå, er en stor produksjon av underholdningssaker og quizer, som spres raskt i sosiale medier, og som ofte appellerer til unge voksne. Hele 75 prosent av trafikken kommer fra sosiale medier. 

Men da en av Buzzfeeds redaktører, Doree Shafrir, nylig besøkte Norge, varslet hun at de har et mål om å også bli best på nyheter.

- Det er en hobby vi har Avisa Nordlys er blant dem som har latt seg inspirere av Buzzfeeds tankegang, og har startet portalen Buzzit.

- Kort fortalt er Buzzit en tjeneste vi har skapt, hvor vi tråler nettet både internasjonalt og nasjonalt for å lage saker med dele-verdi. Saker som blir delt på sosiale medier, og saker folk bruker som grunnlag for å diskutere, sier ansvarlig redaktør i Nordlys, Anders Opdahl til Dagbladet.

- Vi har i likhet med resten av Medie-Norge fulgt Buzzfeed det siste året, og vi vil gjerne forske på hva slags konsekvenser den typen tjenester kan gi en norsk mediesammenheng, fortsetter han.

Han understreker at avisa gjør et forsøk, og at de er i gang med å forske seg fram til hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

- Du kan si at det er en hobby vi har. Det er en jovial og hyggelig tjeneste, med glimt i øyet, i et segment som ligger mellom samfunnsoppdrag og underholdning. Vi er inspirert av Buzzfeed, det er det ingen tvil om, sier han.

- Bruker andre virkemidler Han tror at man må bort fra den klassiske papiravis-tankegangen om man skal lykkes på nettet.

- Hovedforskjellen mellom annen nettproduksjon og Buzzit tror jeg er at vi ikke bruker papiravisa som bakgrunn. Da nettavisene kom, prøvde man først å lage en online versjon av papiravisa, og den tankegangen er vi fortsatt inne i i dag. Her bruker vi andre virkemidler. Den journalistiske oppgaven går ut på å plukke sammen elementer til en mye rikere mediepakke, i stedet for å stable bokstaver ned ved siden av hverandre, sier han. 

NY TANKEGANG: Hele 75 prosent av trafikken inn til nettstedet Buzzfeed kommer fra sosiale medier. Foto: NTB Scanpix
NY TANKEGANG: Hele 75 prosent av trafikken inn til nettstedet Buzzfeed kommer fra sosiale medier. Foto: NTB Scanpix Vis mer