POLITISK TRØKK: Norsk/svenske Hannah Ryggen (1894- 1970) hadde bred kunnskap om politiske forhold. Hennes antifascistiske arbeider, mange fra 30-tallet, henger i Fredericianum. Foto: Roman März/Documenta
POLITISK TRØKK: Norsk/svenske Hannah Ryggen (1894- 1970) hadde bred kunnskap om politiske forhold. Hennes antifascistiske arbeider, mange fra 30-tallet, henger i Fredericianum. Foto: Roman März/DocumentaVis mer

«Verdens viktigste kunstutstilling» åpner i dag.

Kunstmaraton i Kassel: Documenta 13 er ikke en utstilling, men en hel landsby av kunst.

KASSEL (Dagbladet): -Jeg elsker forvirring, uttaler årets kurator, Carolyn Christov-Bakargiev. Hun har «ikke noe konsept» for Documenta 13 (D13).

I praksis farges heldigvis den enorme utstillingen mindre av kuratorego enn hva de lange, eksentriske talene hennes kunne innvarslet.

Dette er kunstnernes saler. Kunsten gis rause rom, nennsom montering løfter dem ytterligere og veggtekstene er gode. Innimellom er noen saler selvsikkert etterlatt tomme - det gir rytme og pusterom.

For ellers er gigantiske Documenta 13 et ukesprosjekt å ta inn, som en enkelt kritikk umulig kan yte rettferdighet. Bak hovedsetet Fredericianum skilter Karlsaue-parken alene med et femtitall prosjekter til, strødd over plenen (teatrale Janet Cardiff & George Bures Miller! Magiske Pierre Huyghe!); ellers er togstasjonens vrimmel av kunst populær.

Visse tråder - historie/traumer; ikke-menneskesentrert kunnskap, med flere - løper gjennom helheten. Kunst mikses med andre disipliner (her er en prest/gartner samt en hjerneforsker og en biolog fra Norge).

Men det er føles ikke tørt eller teoretisk: rikelig med fysiske - endatil sanselig overveldende verker - fyller salene.

Ofte trekkes linjer østover og verker bringer fjerne steder nærmere meg. Et nøkkelverk er meksikanske Mario Garcia Torres' prosjekt. Italienske Alighiero Boetti (d. 1994) levde og jobbet i 1971-77 på sitt «One Hotel» i Kabul, og Torres sporer gjennom tekst, film, faks (!) og bilder en fengslende historie.

Hvorfor ble aldri verket Boetti skapte for legendariske Documenta 5 i 1972 vist likevel? Torres' film vil vises i D13s sideprogram i Afghanistan.

SANGER OM KAMP OG FRIHET: I verket «Die Gedanken sind frei» har Susan Hiller (f. 1940) plassert fem jukeboxer omkring i Kassel, som pa? togstasjonen og i kafeer. Publikum velger selv sanger. Foto: Anders Sune Berg/Documenta
SANGER OM KAMP OG FRIHET: I verket «Die Gedanken sind frei» har Susan Hiller (f. 1940) plassert fem jukeboxer omkring i Kassel, som pa? togstasjonen og i kafeer. Publikum velger selv sanger. Foto: Anders Sune Berg/Documenta Vis mer

I Documenta-Halle vises Etel Adnans (f. 1925) små lerreter, en maler fra Beirut, seinere Paris-og California-basert og én av mange eldre og internasjonalt mindre kjente ukjente modernister D13 trekker fram (som norske Åse Texmon Ryghs skulpturer).

I samme bygg har Thomas Bayrle isolert bil- og flydeler og bearbeidet dem. Skulpturene insisterer på motorenes egenverdi som former, der de er lagt ut over den store hallens ganske flate som organer i et legeme.

På veggen svever Bayrles gedigne collage med motiv av en flykropp; hvert bildepunkt som en hudcelle bestående av en mindre versjon av samme motiv, en anatomisk plansje til rommets tredimensjonale organer.

I et annet høydepunkt, Nalini Malanis poetiske verk, benytter kunstneren en egen teknikk hun kaller «video/skyggespill». Projeksjoner og skygger fra en rekke roterende, bemalte sylindre opptrer i et uendelig antall kombinasjoner på veggen.

LATERNA MAGIKA: Norske Toril Johannessens «Extraordinary Popular Delusions»: silketrykk, film og lysinstallasjon med en replika av en bildefremviser fra 1600-tallet. Foto: Toril Johannessen og LAUTOM Contemporary
LATERNA MAGIKA: Norske Toril Johannessens «Extraordinary Popular Delusions»: silketrykk, film og lysinstallasjon med en replika av en bildefremviser fra 1600-tallet. Foto: Toril Johannessen og LAUTOM Contemporary Vis mer

«In search of vanished blood» (2012) er et omsluttende verk ikke ulikt Kirstine Roepstorffs kinetiske teaterrom, som kunne sees og føles på Museet for samtidskunst i Oslo nylig.

Helt oppunder kuppelen i astronomi- og fysikkabinettet Orangeriet finnes nok en omsluttende installasjon: Jeronimo Voss har iscenesatt museets astronomi-lysbilder fra 1800-tallet. «Verdensrommet er uendelig», begynner en stemme i det stolen din bikker bakover og leder blikket mot kuppelens indre, der bilder fra vekselvis sosial (fransk) og astronomisk revolusjonshistorie overbevisende veves i hop.

Både på Orangeriet, det naturhistoriske museet Ottoneum og kinoer, kafeer og biblioteker er det akkurat passe vanskelig å selv lete fram kunsten. Susan Hillers jukeboxer sveiver du selv i gang på fem ulike steder, men verkets moderskip nok er i Neue Galerie.

Hiller har plukket fram 100 sanger om personlig og politisk frihet, kamp og traumer for D13s hundre dager. Disse sangene er mine madeleinekaker, sier kunstneren: de er hjemsøkte.

«IN SEARCH OF THE VANISHED BLOOD»: Bom-bay-baserte Nalini Malanis elleveminutters loop av lys og lyd fletter sammen referanser fra Rainer Maria Rilke til pakistanske Faiz Ahmed Faiz. Foto: Anders Sune Berg/Documenta
«IN SEARCH OF THE VANISHED BLOOD»: Bom-bay-baserte Nalini Malanis elleveminutters loop av lys og lyd fletter sammen referanser fra Rainer Maria Rilke til pakistanske Faiz Ahmed Faiz. Foto: Anders Sune Berg/Documenta Vis mer

Samme sted vises Geoffrey Farmers fantastiske nye papirinstallasjon «Leaves of Grass» en lang tarm av en sal. Tusenvis av timer med klipping og liming av enkeltbilder fra magasinet Life - konsum og krig, Kennedy og kitsch - har gitt en visuell redegjørelse for mange tiårs nittenhundretallshistorie. Her er tiden like lineær som den er sprikende og uregjerlig.

Ærverdige Fridericianums første etasje er nesten tom.

Hvor er kunsten? Og hvorfor er det så surt her inne?

Her oppsto et rent «keiserens nye klær»-øyeblikk da flere av oss ble stående og skotte usikkert på veggene og hverandre. Rommet var tomt, men verket var her: i skuldrer som løftet seg litt, et gys på ryggen.

For Ryan Gander har installert «I Need Some Meaning I Can Memorise (The Invisible Pull)» gjennom hele bygningsplanet, en kjølig, nær naturlig «vind» som blåser ustanselig.

Om forventningene settes på hold i første etasje, er det bare for å innfri dem med et vell av kunst oppover i etasjene. Det fortetter seg i rotunden, i år døpt «hjernen», der hundrevis av objekter (fra Hitlers baderomsartikler til kunstneres palettkniver) og kunstverker utgjør en real maurtue.

På en stolt plass over «hjernen» henger Hannah Ryggens majestetiske tepper. Det dunkle lyset i mange av rommene (det er som om lavtrykket i Kassel har fulgt oss inn) kler de naturfargede og innholdsmessig dramatiske bildevevene. Ventende instrumenter vitner om at det er her Arne Nordheims stykke «Vevnad» jevnlig framføres.

Ottoneum huser ambisiøse Toril Johannessen, bergenskunstneren som lenge har hatt noe stort i vente. En spesialbygd, oljedrevet laterna magika som projiserer et solmotiv i mørket utgjør midtpunktet i hennes komplekse «solsystem» av vitenskapelige og økonomiske strukturer.

«Verdens viktigste kunstutstilling» åpner i dag.

Den andre yngre norske deltakeren er Matias Faldbakken - mange kjenner hans snedige sammenraste bokhyller fra før, i så fall anbefales heller hans nye tekst, et stykke søkemotorpoesi utgitt i D13s «100 Notes»-serie.

Kunst er ikke sport, og retorikk som at Norge «stiller med et sterkt lag» i Kassel er bare begrepsforvirring. Samtidskunsten er gal etter mobilitet og særs uinteressert i nasjonale farger, og kunstnere «representerer» ikke sitt land.

Men det er verdt å spørre seg hvilke strukturelle faktorer som gjør at såpass mange norske deltakere i år er gitt den kjempesjansen Documenta er, og dermed anledning til å møte et stort og relevant publikum. Documenta forventer imponerende 750000 besøkere.

At Office for Contemporary Art, det UD-oppnevnte organet for å fremme norsk kunst i utlandet, har hatt en finger med i spillet - deres direktør har sittet i kuratorteamet - bør OCAs kritikere merke seg.

Publisert i Dagbladets papirutgave 9. juni 2012