Verdens viktigste musikk-nettsted

500 000 band på MySpace.com fronter den nye musikkrevolusjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): 38 millioner brukere, 500 000 band, flere sidevisninger enn eBay: MySpace.com er blitt et av musikkbransjens viktigste verktøy for å oppdage nye talenter, og for å promotere musikk.

- Jeg kan ikke tenke meg at et plateselskap vil signe et band uten at de har vært på MySpace, sier Conor McNicholas, redaktør i musikkbladet NME ifølge The Guardian.

Kjøpt av Murdoch

Først litt historie: MySpace ble opprinnelig grunnlagt i 2003. Ideen var å gi usignede band muligheten til å vise seg fram og dele informasjon om framtidige konserter.

Siden ble raskt for flere enn bare musikere, og er i dag en ren communityside for folk som vil diskutere, blogge og vise fram bilder. Venner og medlemmer med felles interesser lenker til hverandre.

Men sidens røtter i musikkmiljøet er ikke glemt. Per i dag er det hele 500 000 band representert på MySpace-sidene.

Og antall venner de har gir platebransjen en viktig pekepinn om hvilke artister de bør investere i.

Så populær har sidene blitt at mediemogulen Rupert Murdoch i juli bladde opp 3,9 milliarder kroner på bordet for å kjøpe opp eieren Intermix Media.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer