POPULÆR: Ryans Toys Review er en av verdens mest populære Youtube-kontoer akkurat nå. Bildet er et illustrasjonsfoto. Foto: NTB Scanpix
POPULÆR: Ryans Toys Review er en av verdens mest populære Youtube-kontoer akkurat nå. Bildet er et illustrasjonsfoto. Foto: NTB ScanpixVis mer

Verdens yngste Youtube-stjerne (5) tjener millioner på å åpne leketøy

8,8 milliarder videovisninger siden mars 2015.

(Dagbladet): - Ryan elsker leker. Dette er anmeldelser av leketøy for barn, av et barn. Bli med å se ham i aksjon, står det i beskrivelsen av Youtube-kanalen RyansToysReview.

De siste 18 ukene har videokanalen vært den mest populære på Youtube i USA, skriver teknologinettstedet The Verge.

Milliarder av visninger

5,5 millioner mennesker abonnerer på videoer av den vesle amerikanske gutten Ryan (5).

Han høster større oppslutning enn Youtube-superstjernene PewDiePie og Justin Bieber, og gigantente BuzzFeed og The Tonight Show. Siden kanalen ble startet av foreldrene i mars 2015 har innholdet sanket hele 8,8 milliarder avspillinger, ifølge Youtube-statistikken.

The Verge hevder at familien tjener over én million dollar i måneden, nesten ni millioner kroner på trafikken.

Størst i sin sjanger

Nettstedet stiller videre spørsmål veid arbeidsmengden og kontrollen gutten har over sin egen hverdag og innholdet som produseres:

- Han er definitivt den yngste YouTube-stjerna vi noen gang har sett. Det er den største kanalen innen en sjanger som til sammen får milliarder av visninger hver uke. Ingen prater om dette, men det er galskap, sier grunnleggeren av nyhetsstedet TubeFilter.

I henhold til Youtubes regelverk må du ha fylt 13 år for å opprette en egen publiseringskanal, men utover aldersgrensen er friheten svært stor.

- Ulovlig i Norge

Daglig leder i det norske byråselskapet Nordic Screens, som har hundrevis av norske Youtube-talenter i stallen, mener man skal være kritisk til kommersiell bruk av barn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette framstår som reklame rettet mot barn, og er ulovlig i henhold til norsk lov. Det er vanlig at voksne pakker ut nye produkter på Youtube og viser dem fram, men de er nettopp voksne, sier Nils Ketil Andresen til Dagbladet.

- Er dette et konsept Nordic Screens kunne signert?

- Nei, det ville vi ikke gjort.

- Dere navigerer i et forholdsvis nytt farvann. Hva slags retningslinjer følger Nordic Screens?

- Vi følger norsk lov og er i tett dialog med Forbrukerombudet. Samtidig kjører vi en streng linje for merking overfor partnerkanalene våre. Dersom videoinnhold er betalt av en kommersiell aktør skal det merkes.

Filmer i helgen

Ryans mamma uttaler seg i en artikkel skrevet av TubeFilter i september.

- Vi poster en ny video hver dag og filmer typisk to til tre videoer om gangen, to til tre ganger i uka. Vi forsøker å ikke forstyrre Ryans skolegang, så mesteparten av filmingen foregår i helgene når han ikke er på skolen. Han elsker å lage videoer og så lenge det er lysbetont fortsetter vi, uttaler hun.

Navnet hennes er ikke kjent. Ryans tvillingsøstre startet på sin side sin Youtube-karriere da de bare var seks uker gamle.