Verdensmusikk!

Verdensmusikk så det holdt.

KONSERT: Avstanden mellom Sogn og Senegal er ikke så stor i saksofonisten/bukkehornisten Karl Seglems musikk. På plate etter glimrende plate har han og medmusikerne hans med hardingfelespiller Håkon Høgemo i spissen vist hvordan folkemusikk er mer globalisert enn et hvilket som helst komitépåfunn, og i går kveld holdt de verdensmusikalsk oppvisning nok en gang, høvelig nok under Oslo World Music Festival.

Stammen fra den nyeste plata, «Urbs», var på plass, med bassist Gjermund Silset og den afrikansk-inspirerte gitaristen Olav Torget i lag med Høgemo og Seglem. Trommeslager/perkusjonist Helge Norbakken var erstattet av Harald Skullerud og Erland Dahlen, et effektiv og mangeklangfarget par som i tillegg til å kle bandet godt også gjorde et bra duonummer som ville vært enda bedre med litt nedkorting. I et repertoar med noe nytt pluss kjente låter fra både «Reik», «Femstein» og «Urbs» fikk vi oppleve bandet i både vals og halling og storm og stille, og når Seglem & co går for full maskin, er det i en heksedans så energidirrende at den kunne flombelyst vestlandskysten fra Stavanger til Stadt. Motsatsen var versjonen av «Gjendines bådnlåt», stillferdig saksofonlyrikk med sårt ekko av lengt og lykke, og om ikke det Seglem’ske brygg er norsk musikalsk eksportvare av beste sortering, velegnet for verdensmarkedet, er det (fortsatt) vanskelig å begripe hva som skulle være det.