Verdig slutt med Mor Teresa

Basert på sin egen komposisjon «Hymn for Joy» har den engelske saksofonisten/komponisten John Surman skrevet «Ovation - Suite for Mother Teresa» til minne om den albanske nobelprisvinneren. Ved Oslo Jazzfestivals avslutning i går ettermiddag ble suiten uroppført.

Sangeren Karin Krog og John Surman (sopran- og barytonsaksofon, bassklarinett) har samarbeidet i mange år, og heller ikke trioen Per Husby (piano), Bjørn Alterhaug (bass) og Svein Christiansen (trommer) er for fremmedfolk å regne. Så fikk da også Surmans 20 minutter lange suite - kompositorisk åpenbart inspirert av Mor Teresas faktefrie nøysomhet og inderlighet og innledningsvis også av hennes indiske tilhørighet - en sikker og tiltalende framføring der også «nykommerne», KFUM-koret Adoramus dirigert av Hans Olav Skaare Baden, falt fint inn i helheten, mest som en klanglig utvidelse. Også et utvalg av Duke Ellington- og Billy Strayhorn-komposisjoner sto på programmet. Konsertens første time var viet bl.a «Chelsea Bridge». Med sitt djerve, ladede spill var Surman til tider et helt gospelkor alene, og Krog vokalformidlet med all den kontrollerte jazzfeeling i foredraget som har gjort henne til den internasjonale størrelsen hun er og har vært i mer enn tre tiår.