- Verdt minst 100 mill.

Prinsesse Märtha Louise og Ari Behn signaliserer gjennom sine håndplukkede venner hvordan de unge skal kle seg, oppføre seg og hvor de bør gå ut på byen. Paret har en PR-verdi på minst 100 millioner kroner årlig.

Märtha og Ari er trendsettere for en hel generasjon. Paret omgir seg ikke med hvem som helst, men med interessante, unge og vellykkede kjendiser og kunstnere som soler seg i glansen av hverandre. Vennegjengens smak og vaner er toneangivende for utallige konsumerende og unge mennesker.

- Det er ikke lenger de rike skipsrederbarna som leker med kongebarna. Nå er det vellykkede kunstnere, popstjerner og filmregissører som gjør det. Om det er et framskritt, er det vel delte meninger om, sier leder Kjetil Try i Try reklamebyrå.

Gull verdt

Helge Onsum, sjef i landets største mediebyrå Carat, sier at Märtha og Ari hovedsakelig appellerer til en smal, men ekstremt kjøpekraftig gruppe mellom 25 og 35 år.

- Paret har alene en markedsverdi på over 100 millioner kroner årlig. Når de oppsøker spisestedet Bølgen & Moi sammen med sine venner, er besøket verdt mellom to og tre millioner kroner i markedsføring for restauranten - forutsatt at besøket blir omtalt i pressen, sier Onsum.

Onsum sier at parets markedsverdi vil være avhengig av dets popularitet og hvor hard medfart Märtha og Ari får i media.

- Får de barn, vil det utvilsomt øke deres markedsverdi, sier Onsum.

Nettverksbygger

Ari har bekreftet overfor Dagbladet at han er en nettverksbygger, og dermed får vennene ekstra drahjelp.

- Hvis jeg har hatt en eller annen form for teknikk, så er den som følger: Hvis jeg ser en kunstner eller forfatter som har fått til noe, så er jeg åpen. Kanskje jeg ikke forstår hva hun eller han gjør. Kanskje jeg ikke engang liker det. Men jeg roser dem, og det åpner for kommunikasjon. I løpet av en kveld kan jeg lære noe nytt. Skjønne mer av dem. Kanskje jeg ender opp med å like det de driver med, sier Ari.

- Märtha og Aris tilknytning til Kåre Conradi og Torshovteatret er verdt minst mellom en og to millioner i PR for teatret. Slik kan man tenke også for hvilke solbriller de har på seg, hvor de drar på ferie, hvilke biler de kjører og hvilke andre varer og tjenester som er knyttet opp mot Märtha og Ari, sier Onsum.

Try sier at Ari er veldig opptatt av å selge seg selv.

- Dette er noe han antakelig har gjort mesteparten av sitt liv. Han har en dandystil, og er modig i sin framferd. Dermed vekker han alles oppmerksomhet.

Gjennomslagskraft

Märtha og Ari er samtidig ikke-kommersielle i sin framtoning. Smarte markedsførere vet at god reklame kjennetegnes ved at den ikke oppleves som påtrengende eller salgsfremmende, men i stedet framstår som sammensatt og ekte. Hadde paret sagt seg villig til å stille opp i reklamekampanjer, ville de selv ha tjent store penger.

- En eventuell kampanje med de to ville fått stor oppmerksomhet, for eksempel hvis Ari hadde stått fram med sin glatte sleik og snakket om en hårkrem, og på en humoristisk måte hadde sagt: «Håret mitt er blitt mer og mer kresent med årene.» Ari kunne også reklamert for noe han er kjent for, som silkeskjorter og terningsspillet yatzy, mens Märtha kanskje kunne vært brukt til å reklamere for ridestevner, sier Try.

Han advarer paret mot å bli for kommersielle, fordi de to da risikerer å bli gjennomskuet og framstå som uspennende, slik at mystikken blir borte.

- Eventyrprinsesser opptrer ikke i annonser. Heldigvis. Det er bedre at ukebladene og pressen skriver om Märtha og Aris prosjekter enn at paret reklamerer for seg selv, sier Try.

Mangfoldig

Det som gjør Märtha og Ari interessante som markedsførere, er at deres mangfoldighet kan tas til inntekt for mange ulike varer og tjenester. Sosialantropolog Tian Sørhaug ved Senter for teknologi, innovasjon og kultur ved Universitetet i Oslo, sier at det kan se ut som om Ari forsøker å forme seg selv i takt med omgivelsene, framfor å være opptatt av å være statisk.

- Jeg tror vi er ved et tidsskille. Vi kommer fra en kultur som har lagt veldig vekt på selvkontroll og indre integritet, mens menneskene nå viser mer fleksibilitet og kombineringsevne. Det er ikke snakk om å finne seg sjøl, men å lage seg sjøl. Ari ser ut til å trives godt med å tilpasse seg ulike situasjoner, sier Sørhaug.

- Lik realitystjernene

- Ari er en lovende forfatter, men viser ingen særlig kvaliteter ut over det normale på andre felter. Han likner på realitystjernene, som ikke har gjort noe spesielt for å bli kjent. Ari er flink til å bevege seg ganske bredt.

Sørhaug mener Ari på mange måter er en «trickster», som Loke i norrøn mytologi, fordi han er ambivalent og krysser grenser.

- Det er slike trickstere som Loke, som driver historien. Ari er utvilsomt en del av historien, som han delvis regisserer selv og delvis blir regissert av, sier Sørhaug.

MARKEDSVERDI: Helge Onsum i mediebyrået Carat anslår Märtha og Aris markedsverdi til 100 millioner kroner
VENN: Ap's kronprins Trond Giske (35) var regnet som en eplekjekk oppkomling fra Trondheim, en som var villig til å pantsette bestemora si for å oppnå posisjoner. Nå er Giske nær omgangsvenn av Ari og er lansert som ny nestleder i Ap. Alle unge med et snev av politisk engasjement lytter til Giskes meninger.<br> Giskes kampsaker: Konflikten i Midtøsten (på palestinernes side) og Afghanistan-problematikken.
VENN: Skuespilleren Kåre Conradi (30) står godt på egne bein, men har fått karrieredrahjelp av stjerneglansen til Märtha og Ari. Etter at kjæresteparet satt på første benk under forestillingen «Stones in his pocket», har Torshovteatret opplevd rekordtilstrømning, spesielt av unge skoleelever som aldri før har satt sine bein i et teater.