Verken homser, damer eller cowboyer hjelper

Ingen ser TV3s nye serier.

(Dagbladet.no): Denne uken er en spennende uke for TV3. Intet mindre enn fire egneproduserte serier har hatt eller har premiere i disse dager. Men verken kjente fjes i programlederrollen eller nye realityvrier ser ut til å trekke nordmenn til tv-skjermene.

- Vi er misfornøyde med oppslutningen rundt «Ville Vesten». Det er storsatsingen vår denne sesongen, sier informasjonsansvarlig Glenn Ø. Støldal til Dagbladet.no.

Ikke noe ville vesten

Forrige søndag gikk startskuddet med countrystjernen Liv Marit Wedvik, som programleder for cowboyrealityserien «Ville Vesten».

Seertall: 95.000.

Dagen etter fulgte første sending av årets utgave av «Shopaholic». Men verken eks-modell Mari Midtstigen eller eks-«Homsepatruljen» Adam Andreas Schjølberg klarte å trekke seerne over på rett tv-kanal.

Seertall: 63.000.

Torsdag var det «Prinsessen og Professoren» som kom på lufta. Men verken søte damer eller nerdete menn kunne kunne sørge for at dette ble noen seermagnet.

IKKE VILLE VESTEN: Countryartisten Liv Marit Wedvik leder TV3s storsatsing denne sesongen. «Ville Vesten» hadde bare 95.000 tv-seere forrige søndag. Foto: TV3
IKKE VILLE VESTEN: Countryartisten Liv Marit Wedvik leder TV3s storsatsing denne sesongen. «Ville Vesten» hadde bare 95.000 tv-seere forrige søndag. Foto: TV3 Vis mer

Seertall: 121.000.

Førstkommende søndag skal Halvard Flatland teste kjendisenes kunnskapsnivå innen fysikk og kjemi i programmet Xperimentet.

Storsatsingen svikter

Informasjonsansvarlig Glenn Ø. Støldal i TV3 går ikke ut med hvilke seertall kanalen håper på før premieren av Flatland-programmet.

- Vi går aldri ut med hvilke seertall vi ønsker oss på forhånd, sier Støldal til Dagbladet.no.

Men Støldal legger ikke skjul på at TV3 er skuffet over den lave oppslutningen de egenproduserte seriene har hatt denne uka. Spesielt gjelder det «Ville Vesten».

Cowboyrealityen hvor deltakerne skal lære å ri og kaste med lasso og kveghold på westernvis, har et budsjett på mellom 10 og 15 millioner kroner. Noe lavere er produksjonskostnadene for «Shopaholic», hvor unge jenter konkurrerer om å kjøpe klær. Programmet fikk i Dagbladet terningkast én, og ble stemplet som grenseløst overfladisk.

På tross av bare 65.000 seere, tar ikke informasjonsansvarlig på vei.

- Seertallene må sees i sammenheng med at mandag er kvinnemandag. «Shopaholic» kommer før «Top Model» og det programmet har bedre oppslutning, sier Støldal.

Egenproduksjoner er hjertet

Han synes ellers det er litt tidlig å konkludere med at satsingen på egenproduksjoner har vært feilslått.

- Det går ikke an å trekke slutninger for vårsesongen på grunnlag av ett program. Men generelt er det klart vi hadde håpet på litt høyere seertall.

- Egenproduksjoner er hjertet i enhver kanal, sier Støldal til Dagbladet.no.

<B>SHOPAHOLIC:</B> Programleder Mari Midtstigen fikk bare 65.000 seere til å følge med på shoppingoppdraget på tv.
<B>EKSPERIMENT:</B> Kanskje blir Halvard Flatland-programmet «Xperimentet» et vellykket eksperiment?