UNIKT PAR: Er dette Vermeers fineste? «Kniplersken» (1669-1670) og «Melkepiken» (1657-1658) henger side om side i Louvres utstilling «Vermeer og sjangermaleriets mestere», den største samlingen av den hollandske barokkmalerens bilder på over 50 år. Foto: 2017 MUSÉE DU LOUVRE/ANTOINE MONGODIN
UNIKT PAR: Er dette Vermeers fineste? «Kniplersken» (1669-1670) og «Melkepiken» (1657-1658) henger side om side i Louvres utstilling «Vermeer og sjangermaleriets mestere», den største samlingen av den hollandske barokkmalerens bilder på over 50 år. Foto: 2017 MUSÉE DU LOUVRE/ANTOINE MONGODINVis mer

Vermeer var en av mange, men likevel en ener blant alle

Louvre-museet gir oss sammenhengen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Jeg innrømmer det: Jeg er en hund etter europeisk barokkmaleri. I alle fall kremen av slikt. Som i alle andre perioder uti kunsten, er det meste som ble laget også på 1600-tallet middelmådigheter og under pari, som fyller tusener på tusener kvadratmeter veggflate i verdens museer så det kan være en sann plage å tråkke seg fram til godbitene. Men når man først får noen av disse innafor blikkhold, er konklusjonen hver gang den samme: Barokkmaleriet er så langt og så høyt det er mulig å drive det med tanke på mulighetene i et bokstavelig talt jordnært materiale, altså pigmentpulver og linoljer, til å framstille luft og rom, virkelighetstro stofflighet, og menneskets innerste vesen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn