SOMMERKYSSET: Med programmer som «Sommerkysset 2017», har TV-Vest levert hundretusener i overskudd de siste årene. Video: TV-Vest Vis mer Vis mer

TV-Vest

Vestlandskanal gjør suksess med BH-, heste- og kysse-TV

I 2014 fikk alle de ansatte i TV-Vest sparken, men nå går bedriften med overskudd.

- Det er noen som mener lokal-TV er annenrangs, men vi lager desidert mest TV for pengene, sier Jørund Kopren, ansvarlig redaktør i TV-Vest.

Rogalendingen gjør god butikk på lokal-TV, mot alle odds. I fjor gikk kanalen i overskudd for tredje år på rad, med et driftsresultat på nesten 700 000.

De som kjenner rogalandskanalen fra innsida, vet at dette ikke er en selvfølge. I løpet av de siste ti åra har kanalen vært lagt ned en gang, og gått konkurs en annen.

Men Kopren og kollegene hans har snudd skuta med lokale nyhetsinnslag og noen helt spesielle realityprogrammer.

Kliner til

«I 2017 ser vi rumper, lår, pupper, biceps og sixpacks, men hvor har det blitt av kysset?» spør reporter Veronica Simoné Fjeld i åpningen av reality-programmet Sommerkysset 2017».

Fjeld er en sprudlende og karismatisk figur - kjent for sine påfunn. Kanalens mest sette innslag på YouTube er programmet «Med puppene i riktig BH!», der hun tester ulike BH-er.

Oppskriften på Sommerkysset 2017 er enkel og effektiv:

TV-Vest samler 13 lokale fjes på en bar i Stavanger, som skal konkurrere om å kysse best. En av dem er rikskjendis fra «Paradise Hotel», et par er kjenninger fra andre programmer på kanalen, og noen er helt ukjente.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På bare én dag har journalist og fotograf spilt inn åtte episoder på rundt ni minutter, uten å benytte seg av et dyrt TV-studio.

- Vi produserer lett og billig, og bruker ikke dyrt produksjonsutstyr. Før hadde vi kamera til 500 000 kroner, men nå kjøper vi heller et 15 000 som vi vet vi har råd til å erstatte hvis det blir ødelagt. Vi er en av veldig få TV-kanaler som ikke har eget studio, sier Kopren.

Han opplyser at det koster bedriften i underkant av 200 000 kroner å produsere et program.

Fikk fyken

Ingen av Koprens 10 ansatte tar jobben for gitt. De har kjent kanalens turbulente historie på kroppen.

Spoler man ti år tilbake, var TV-Vest eid av Stavanger Aftenblad, som kjøpte alle aksjene i 1999. Lokal-TV hadde i lengre tid vært sendt gjennom TVNorge, men fikk nå egen sendeflate. Innholdet gikk i loop, døgnet rundt under navnet TV Aftenbladet.

- De investerte masse penger på den tida. Vi var faktisk den første kanalen som sendte utelukkende i HD-kvalitet, sier Kopren.

Så kom finanskrisen i 2008.

- Vi ble sagt opp, hele gjengen.

ENKELT OG GODT: Programmene til TV-Vest foregår alltid utenfor kontorene deres. På den måten sparer bedriften penger, og seerne får se lokalmiljøene, forklarer kanalen.
ENKELT OG GODT: Programmene til TV-Vest foregår alltid utenfor kontorene deres. På den måten sparer bedriften penger, og seerne får se lokalmiljøene, forklarer kanalen. Vis mer

Gjenoppsto

Dermed tok elleve av kanalens ansatte med seg dyre avtaler og utstyr til nye TV-Vest. Nytt driv til tross førte de høye kostnadene til at bedriften leverte stadig større underskudd.

«Innslag fra hestemiljøet fungerer alltid bra» Jørund Kopren

I 2014 måtte Kopren erkjenne nederlaget og slå bedriften konkurs.

Men lokal-TV-entusiastene i Rogaland ga seg aldri. De kuttet kostnadene betraktelig og startet opp igjen. Denne gang med overskudd.

- Vi kan være så idealister som vi bare vil, men man klarer ikke leve på luft og kjærlighet. Man må ha butikk i bunnen, sier Kopren.

Pengene henter han nesten utelukkende fra lokale bedrifter som kjøper annonser på kanalen. I løpet av en dag sendes ca. en halvtime unikt innhold om og om igjen.

- Det er ikke meningen å se på lokal-TV 24 timer i døgnet, sier Kopren.

Slår «Skavlan»

Men TV-Vests korte loop har titusenvis av seere. På ukentlig basis ser ca. 81 000 personer programmene.

Det utgjør ca. 17 prosent av Rogalands befolkning. De får eksempelvis med seg nyhetssendinger om bompenger eller stuntprogrammet «Ka ska du?».

Her spør reporteren simpelthen en tilfeldig rogalending hva vedkommende skal. De svarer «Jeg skal jobbe» eller «hjem og spise taco». Slikt blir det tydeligvis seere av.

Til sammenlikning var det ca. 8 prosent av den norske befolkningen som så Skavlan intervjue Jimmie Åkesson og Dalai Lama på TV 2 under høstens premiere.

- Vi har veldig mange seere målt mot antall innbyggere. Oppskriften er å være der hvor folk er, men gi dem innsikt i en virkelighet som de ikke ellers får ta del i. Vi var med på gjenforeningen av bandet Mods, som ble veldig populært. Innslag fra hestemiljøet fungerer også alltid bra, sier Kopren.

Lineær-TV-krisa

De norske TV-selskapene har tøffe tider i møte, forteller Knut Arne Futsæter. Han er direktør for forskning i Kantar Media, tidligere TNS Gallup.

- Lokal-TV bransjen møter som andre norske TV-selskap sterk konkurranse om folks tid og oppmerksomhet fra de globale FAANG-selskapene: Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google, sier han.

Samtidig som det totale konsumet av levende bilder øker, har den totale daglige seertida på TV minket fra 184 minutter i 2009, til 159 i 2017.

- Hva må Lokal-TV gjøre for å klare seg?

- De må produsere godt, unikt innhold av høy kvalitet, og det er krevende å gjøre på en kostnadseffektiv måte. Innholdet må også være tilgjengelig på så mange plattformer og enheter som mulig, slik at det kan ses hvor som helst og når som helst, sier Futsæter.

De norske mediene taper millioner av reklamekroner til de amerikanske selskapene, forteller han.

Butikk i bånn

Kopren tror andre lokal-TV-kanaler har vært for lite opptatt av økonomi, og feilet i å levere relevant, lokalt nyhetsinnhold.

GLISER: Ansvarlig redaktør for TV-Vest, Jørund Kopren (t.h), poserer med siddis-stjerna Hans Morten Hansen. Foto: Privat
GLISER: Ansvarlig redaktør for TV-Vest, Jørund Kopren (t.h), poserer med siddis-stjerna Hans Morten Hansen. Foto: Privat Vis mer

- De har ikke hatt nok fokus på butikk. Vi har selgere som jobber med å oppsøke lokale bedrifter hver dag, og det er dette som bærer bedriften. Man må helst levere noe nytt og dagsaktuelt til seerne. Det koster penger.

Nå har TV-Vest utvidet til Hordaland, og Kopren er spent på hva framtida vil bringe.

- Det er utfordrende, for det tar tid å bygge seermasse og få annonsører, men de har fått det til bra på det redaksjonelle innholdet, sier han.