POPULÆR BLANT ELEVENE: Men mange som skal skrive særoppgave om Jørn Lier Horst, mailer ham de mest banale spørsmål. Noen ber om ferdige analyser og sammendrag av bøkene hans.
POPULÆR BLANT ELEVENE: Men mange som skal skrive særoppgave om Jørn Lier Horst, mailer ham de mest banale spørsmål. Noen ber om ferdige analyser og sammendrag av bøkene hans.Vis mer

- Vet ikke om jeg skal le eller gråte

Likevel forsøker Jørn Lier Horst å svare når elever spør om forfatteren er en han eller hun.

(Dagbladet): «Hei! Jeg skal skrive en fordypningsoppgave om deg og boka Vinterstengt, og i denne anledningen tenkte jeg å få vite noe om deg, men jeg har lett og lett, uten hell.

Derfor lurer jeg på noe av dette: Fødselsår, hjemsted, bakgrunn, utdannelse, familie, når han/hun debuterte som forfatter, hvem han/hun skriver for (barn, unge, voksne), eventuelle priser/hedersbetegnelser, hvilke sjangre han/hun har jobbet med, språk, samfunnsengasjement osv.»

Slik lyder en mail krimforfatteren Jørn Lier Horst har delt på Facebook.

Som de fleste storselgende norske forfattere er han gjenstand for mange særoppgaver skrevet av norske skoleelever, men ikke alle skjønner hvorfor de skal gjøre researchen selv når de simpelthen kan maile forfatteren og få alt fra leksikale faktaopplysninger til leveringsklare analyser tilbake.

- Har ikke fått lest boka «Hei Jørn! Jeg skriver bokrapport på boken Vinterstengt sammen med to andre og fikk i oppgave å skaffe et bra sammendrag av boken. Jeg har på grunn av personlige omstendigheter ikke fått lest boken og vet derfor ikke hvilket sammendrag som er bra.

Derfor tenkte jeg at jeg heller kunne spørre den personen som antakelig kan boken best. Kan du sende meg et sammendrag på ca. 100 — 200 ord?» lyder en annen henvendelse Horst har delt i sosiale medier, og som ble omtalt av Østlandsposten i går.

- Noen forespørsler virker mer lettvinte enn andre. Det er ikke vanskelig å finne ut det mest elementære om meg på nett, kommenterer Horst til Dagbladet.

Han sier han forsøker å besvare alle henvendelser, men i blant vet han ikke om han skal le eller gråte.

- Det blir jo til at jeg ler. Men det er tydelig at noen unge som skal skrive om bøker og forfattere, plagierer og legger lite arbeid i det, sier han.

Tre av fire plagierte fra nettet Horsts observasjon støttes av en ny undersøkelse utført av førsteamanuensis Håvard Skaar ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Han undersøkte 67 videregående-elever som hadde internett tilgjengelig mens de arbeidet med en litterær analyse, og fant ut at hele 75 prosent av dem skrev av stoff fra nettet. I snitt utgjorde plagiatet 25 prosent av den ferdige stilen.

Gjennom dybdeintervjuer med 29 av elevene fant forskeren ut at elevene plagierte for å spare tid og krefter, og at de som plagierte gjorde det uavhengig av om de innser at dette er moralsk betenkelig.

- Mange opplevde ikke kopieringen som spesielt problematisk, sier Skaar til Forskning.no.

Lettvint Jørn Lier Horst mener elevene bør ha en høy terskel for å ta direkte kontakt med en forfatter, og at spørsmålene de sender derfor bør være gjennomtenkte.

- De bør ikke spørre om jeg er en han eller hun, eller hvor gammel jeg er, sier Horst.

- Jo mer velformulert og gjennomtenkt spørsmålene er, jo mer tid bruker jeg på svarene til skoleelever. Lettvinte løsninger, som enkelte søker, synes jeg ikke så mye om. Men jeg forsøker likevel å svare etter beste evne, sier han.

HAR IKKE LEST BOKA... Derfor spør denne eleven om forfatteren kan gi ham et kort sammendrag. Mailen er delt av Jørn Lier Horst på Facebook. Vis mer