TRIVELIG TILBAKEBLIKK:  Den engelske trombonisten (og av og til bassisten) Chris Barber utgir opptak fra mer enn 50 år, og byr på gjester i verdensklasse.
TRIVELIG TILBAKEBLIKK: Den engelske trombonisten (og av og til bassisten) Chris Barber utgir opptak fra mer enn 50 år, og byr på gjester i verdensklasse.Vis mer

Veteran og debutanter

Chris Barber ser tilbake, Gjermund Sivertsen Trio og Marvel Machine retter blikket framover på nye album.

ALBUM: Den engelske trombonisten Chris Barber er 81 år, og hvorfor bruke spalteplass på ham i ei tid der omtrent alt annet innen jazzen er nyere, hippere og mer interessant?

Mer enn 50 år er jo passert siden han hadde sin massive hit med Sidney Bechets «Petite Fleur» (der det dessuten var Monty Sunshine som spilte den forførende klarinettstemmen), så igjen: Hvorfor?

CHRIS BARBER: :Tradjazzgigant i utvalg fra 1958 til 2010.
CHRIS BARBER: :Tradjazzgigant i utvalg fra 1958 til 2010. Vis mer

SVAR: A) Fordi vi er noen som en gang i fjern fortid fikk munter hjelp til å dirke opp jazzdøra av de tre engelske B-ene: Barber, (Mr. Acker) Bilk & (Kenny) Ball. Og B) fordi dobbeltalbumet «Memories Of My Trip» er et to og en halv timer langt tilbakeblikk som byr på veteranen i selskap med bluesgiganter som Muddy Waters, James Cotton og Sonny Terry & Brownie McGhee; tradjazzhelter som Edmond Hall, Trummy Young og Albert Nicholas, britiske bluesrockkanoner som Eric Clapton, Alexis Corner, Jools Holland og Andy Fairweather-Low, irske Rory Gallagher (noen som husker trioen Taste?) og dessuten Van Morrison, Dr. John, Keith Emerson, Mark Knopfler, Jeff Healey, Paul Jones og enda noen til. Dessuten musikerne i Barbers egne band, blant dem skifflekongen Lonnie Donegan og Ottilie Patterson, som var fru Barber fra 1959 til 1981.

KANSKJE er irske Ottilie den sterkeste europeiske bluessangeren noensinne, med et trøkk som nærmer seg Billie Holiday og Janis Joplins. Kanskje ikke er Chris Barber den sterkeste europeiske jazztrombonisten noensinne, men han er god i sin gate.

«Existence»

Gjermund Sivertsen Trio

4 1 6
Plateselskap:

Pling/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Som sjangersikker, men også grenseoverskridende musikant og som jazzambassadør er han dessuten uangripelig.

Humør, spilleglede og en følelse av å høre musikere på bølgelengde gjør «Memories Of My Trip» til en lang hyggestund der høydepunkter inntreffer når du minst aner det.

MARVEL MACHINE: Fra Jazzlinja med elektronisk improstøy

og soniske utblåsninger.
MARVEL MACHINE: Fra Jazzlinja med elektronisk improstøy og soniske utblåsninger. Vis mer

GIGAFON er et nytt selskap startet av gitaristen Petter Vågan og trommeslageren Gard Nilssen for å utgi kvalitetsmusikk innen jazz/impro. Selskapet retter seg spesielt mot unge musikere og satser først og fremst på nettdistribusjon av høyoppløselige filer, men får også cd-distribusjon.

Vågan er sterkt delaktig i selskapets første utgivelse, Marvel Machines «Volt/Revolt», der gitaren hans freser, hyler, snerrer og hakker sammen med Rune Nergaards bass og Henning Carlsens trommer, alt ofte i tungt elektronifisert form og antakelig med ganske høy grad av improvisasjon.

«Existence»

Gjermund Sivertsen Trio

4 1 6
Plateselskap:

Pling/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Sjangermessig befinner Volt/Revolt seg nærmere elektronisk støy/industrirock/elektronisk klangcollage enn jazz.

Uttrykket bryter nokså kompromissløst med streit melodikk/harmonikk og bygger i stedet ganske frie og ditto røffe soniske forløp. «Rimrocked» høres ut som en elektronisk raga, andre ganger strammer Marvel Machine grepet i backbeat og forvrengte utblåsninger som vil begeistre, fascinere eller frastøte, alt avhengig av ørene som hører. Potente greier, men tvangsmelodikere og swingavhengige er herved advart.

GJERMUND SIVERTSEN TRIO: Pianotrio på trygg og tenksom grunn.
GJERMUND SIVERTSEN TRIO: Pianotrio på trygg og tenksom grunn. Vis mer

TRYGT og lavmælt forankret i den moderne pianotriotradisjonen kommer Gjermund Sivertsen Trio - Sivertsen, piano, alle komposisjoner; Audun Ellingsen, kontrabass; Hermund Nygård, trommer - med debutalbumet «Existence», fylt av noe presseskrivet kaller «filosofi i musikkform».

Notert, men for undertegnedes ører låter det uansett som en svært habilt utført jazzsession der pianoet naturlig nok leder melodiførende an det meste av tida, men med bass og trommer godt integrert i den kollektive kreative prosessen. Vakkert, lyrisk, litt romantisk, litt melankolsk og kanskje bittelittegrann stillestående innimellom, men uansett en fin, ny grein på det etter hvert store norske pianotriotreet.

«Existence»

Gjermund Sivertsen Trio

4 1 6
Plateselskap:

Pling/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser