Vettskremt av egen nekrofilm

Lynne Stopkewich har laget den noe uvanlige filmen «Kissed», om en nekrofil kvinnes vanskelige valg mellom døde og levende elskere. Så uvanlig at Stopkewich ikke hadde mot til å fortelle sin foreldre om filmen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Jeg var vettskremt, og pappa ble 30 år eldre da han en uke før premieren fikk vite hva den handlet om, sier regissøren.

- Hva sa foreldrene dine da de hadde sett den?

- De var rørt og stolt.

Mysterium

Og lettet, sannsynligvis, for «Kissed» er tross alt ganske varsom i sin omgang med tabuene.

- Jeg ville aldri lage noen dokumentarisk framstilling av temaet, sier Stopkewich - som bedyrer at hun ikke aner hvordan de nekrofile «gjør det». - Det er et stort mysterium for meg. Jeg har aldri møtt noen nekrofile; det de gjør er ulovlig og det er ikke slik at de plutselig står på døra for å snakke om seg selv.

Sjokkert

«Kissed» er basert på en novelle av forfatteren Barbara Gowdy og handler om den unge kvinnen Sandra.

Utenpå er hun vellykket, særlig etter at en ung medisinerstudent begynner å gjøre kur til henne. Men jobben i begravelsesbyrået, og ikke minst timene hun tilbringer der på fritida, gjør livet problematisk.

- Jeg var sjokkert etter å ha lest historien, men nærmest mot min vilje ble jeg opptatt av hovedpersonen. Hun er intelligent og full av liv, men samtidig låst fast i et sosialt tabu.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer