IKKE REDAKSJONELT: Slik presenterte VG sin reklame for filmen «Bølgen».
IKKE REDAKSJONELT: Slik presenterte VG sin reklame for filmen «Bølgen».Vis mer

VG får content marketing-kritikk i PFU

«Bølgen»-reportasje var reklame.

(Dagbladet): Et flertall i Pressens faglige utvalg (PFU) stiller seg bak en uttalelse der VG får kritikk for hvordan de presenterte sin annonse for filmen «Bølgen» tidligere i høst.

Annonsen var en del av avisas satsing på content marketing - reklame som etteraper journalistikkens virkemidler.

Flere aviser publiserer nå slikt innhold - inkludert Dagbladet - med forskjellig form for merking av at stoffet ikke er uavhengig journalistikk.

Merket «Bølgen»-reklamen - en stor og fancy reportasje med bilder, tekst og video fra de historiske raskatastrofene som har inspirert storfilmen - var merket med «sponset innhold», logoene til VGs content marketing-avdeling og filmens distributør, link til sjefredaktørens forklaring, og en nettadresse på domenet sponset.vg.no.

Også henvisningen på forsiden av VG Nett var merket.

Likevel mener PFU at bruken av redaksjonelle virkemidler er står i fare for å bidra til å bryte ned skillet mellom reklame og redaksjonelt stoff, og mener derfor VG har opptrådt kritikkverdig.

Likner papir-annonser PFUs fungerende leder Alexandra Beverfjord fra NRK var blant mindretallet som stemte imot, og viser til at det i papiraviser lenge har vært publisert artikkel-liknende annonser med tilsvarende eller mindre merking enn det VG opererer med.

Andre medlemmer mener VG i større grad burde variere skrifttyper og farger for å skille annonsen enda tydeligere fra redaksjonelt stoff

Det er ikke første gang avisa får kritikk for sin content marketing. De ble tidligere i år felt for brudd på god presseskikk Min Mote-artiklenes linker til en nettbutikk der VG får provisjon av salget.

PFU kritiserer også VG for en artikkel knyttet til avisas oddstips, inkludert linker til Norsk Tippings spill der VG får provisjon av spillinga. De er også klaget inn for sin content marketing-seksjon «Familieliv», der familiesaker publiseres i samarbeid med Rema 1000.

Utvalget mener likevel ikke saken er så alvorlig at den kvaliserer til et fellelse for brudd på Vær varsom-plakaten.

I nok en beslektet diskusjon kritiserer PFU TV 2 for en nettartikkel med oddstips som er en del av et kommersielt samarbeid med Norsk Tipping.