LEGGES NED: Like etter at Dagens Næringsliv forlot den virale verdenen, gjør VG det samme. Bildet viser avisas Tldr.no. Foto: Skjermdump
LEGGES NED: Like etter at Dagens Næringsliv forlot den virale verdenen, gjør VG det samme. Bildet viser avisas Tldr.no. Foto: SkjermdumpVis mer

VG legger ned sin virale satsing

Bare et døgn etter at Dagens Næringsliv gjorde det samme.

(Dagbladet): I går annonserte Dagens Næringsliv at har valgt å legge ned sin virale satsing, Bizbuzz - samtidig som nettstedet ble anklaget for plagiering.

I dag kom meldinga om at også VG setter kroken på døra for sitt virale nettsted, Tl;dr.

Overfor Journalisten forklarer avisas digitalredaktør, Ola Stenberg, at beslutningen ble tatt før sommeren, og ikke i lys av ukas mange plagiatavsløringer.

Han går likevel inn på emnet, og påpeker at plagiering kan være vanskelig å unngå når en jobber med virale artikler.

- Mye viralt stoff går tilbake i tid så det er ikke alltid lett å spore opp kilden. Har vi ikke det, eller har vi oppgitt feil kilde, skal vi rette på det. Det har også vært et mål for oss å skape mye innhold selv, sier han til Journalisten.

Det er under sju måneder siden VG lanserte Tl;dr. Dagens Næringsliv holdt det gående i to måneder til.

Stenberg forklarer at variende annonseinntekter er blant årsakene til at VG legger ned sin utgave.

- Vi visste at sosiale medier var vanskelig. Det er mulig å drive inn høy trafikk, men det er vanskelig å holde på trafikken, sier han.

Helt siden norske medier satte en fot inn i den virale verdenen har virksomheten vært omstridt. Blant annet fikk avisa Nordlys gjennomgå i fjor, da det ble funnet avskrift fra andre redaksjoners saker på deres Buzzit.no.

Dagens Næringsliv har på sin side ikke kommentert påstandene om kopiering.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram