Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

VG-lista bånn 20

NRK har sluttet å lage musikkprogrammer. Nå lager de ungdomsprogrammer eller listeprogrammer. Begge til forveksling like, ganske bakpå og særs NRK-ske.

Oppskriften er den samme: Glorete studiokulisser som bakgrunn for lettere heseblesende maratonsendinger der unge programledere introduserer gjester, videoer, konkurranser. Gjester, videoer, konkurranser. Og sannelig: gjester, videoer og konkurranser.

Gjestene går på omgang, videoene er hentet fra samme liste, konkurransene likelydende og premiene de samme: CD-er og andre promo-effekter fra plate- og filmselskapene.

«Topp 20»

Ikke at det nødvendigvis er noe galt i denne oppskriften, men for aldersgruppa programmene er laget for, må det unektelig føles noe merkelig. Her får man høre at det står både pizza og taco på menyen, bare for å få servert den samme grøten nok en gang.

Ta «Topp 20». Etter å ha forsøkt ulike konsepter med blant andre Silvany Bricen og H.C. Andersen, er NRK tilbake i gamle-tralten med et ikke altfor påkostet listepop-program som (selvsagt) er en hybrid mellom gamle «Smørøyet» og nye «Go'Elg». Eneste forskjell er at musikkvideoene spilles i en rekkefølge som summa summarum danner Norges offisielle hitliste.

Fjortis-sexy

Med en annen programleder ville konseptet vært helt ute (skjønt neppe lenger ut enn de hysterisk brølende hurra-kollegene som driver og har seg i «Ti i skuddet» for tida).

Vegard Thomas Olsen (alias Shortcut) heter programlederen, en mørk kjekkas med like doser kred og babefaktor , som til overmål ser ut til å trives godt foran kamera. Han er kledelig selvsikker, passe fjortis-sexy og gjør mye ut fra forutsetningene. Vel snakker Vegard med de blonde rastaflettene til tider så fort at du helst bør være flasket opp på Oslo City for å få med deg detaljene, men det er mindre viktig. Det som teller er at Vegard er cool .

Og det er ikke hans feil at regien kompenserer for det temmelig EPA studioet med en kameraføring så jazza at en skulle tro fotografen øvde på electric boogie under sendinga.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media