VG-SAMARBEID FELT: Ole Robert Reitans annonsesamarbeid med VG har brutt god presseskikk, ifølge Pressens faglige utvalg. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
VG-SAMARBEID FELT: Ole Robert Reitans annonsesamarbeid med VG har brutt god presseskikk, ifølge Pressens faglige utvalg. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

VG og Rema 1000 felt i PFU: Solgte annonser som lignet journalistikk

- Veldig skeptisk til at matbaroner kommer inn i redaktørstolen.

(Dagbladet): Redaksjonsklubben i Fædrelandsvennen og i NTB var blant de fem aktørerene som klaget VGs annonsesamarbeid med Rema 1000 inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU). VG var anklaget for brudd på en rekke punkter i Vær varsom-plakaten, som alle grunnet i for dårlig merking av sponset innhold fra Rema 1000. 

VG ble torsdag formiddag felt og har dermed brutt god presseskikk, ifølge utvalget. PFU slo fast at avisa ikke har gjort det tydelig nok for leseren at saker publisert under VG Familieliv ikke var journalistikk, men annonsørinnhold. 

- Det var jo veldig mye skryt til VG også, men det som er helt tydelig er at vi skal slutte å ta saker fra NTB inn i VG Familieliv. Vi kommer til å gjøre tilpasninger og forhåpentligvis har vi nå satt en ny standard, men jeg må sette meg ned i ro og mak og lese hele innstillinga fra PFU først, sier VG-redaktør Torry Pedersen.

VG-sjefen ønsker seg nå en debatt om sponsingens vilkår i norsk journalistikk. Dette er tredje sponsorsaken fra VG som er innklaget til PFU på relativt kort tid. 

Redaktør Reitan Flere av medlemmene i PFU argumenterte med at annonsørinnholdet fra Rema-Reitan var for likt VGs journalistikk i utforming. VG har hele tida hevdet at avisa ønsker å teste grensene for såkalt content marketing. VG skrev en rekke artikler rettet inn mot familier, skreddersydd for Rema 1000-annonser. Avisa har hele tida vært åpen om samarbeidet. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- At matbaroner kommer inn i redaktørstolen, det er jeg veldig skeptisk til, sa et utvalgsmedlemmene mens saken ble behandlet i plenum. 

VG publiserte høsten 2015 en egen seksjon kalt VG Familieliv. På fronten var artikkelhenvisningene til seksjonen lagt i en egen ramme, som øverst var merket: «VG Familieliv i samarbeid med Rema 1000». Artiklene som publiseres i seksjonen var laget av VG Partnerstudio, og betalt av Rema 1000. Dagligvarekjeden fikk også legge føringer for hvilke saker VG skrev. 

- Rema 1000 sitter egentlig på VG-desken, og vi vet ikke hvilke føringer de legger. Det kan ikke trekke tilbake saker, men de kan være med å legge premisser for hva som kommer på trykk. I det hele tatt er det veldig ullent, ble det også uttalt under behandlinga. 

VG: - Nye tider Klagerne mente innholdet var for dårlig merket, og at det ikke framkommer tydelig nok at sakene er «bestilt» av annonsør Rema 1000 - ikke skrevet med bakgrunn i journalistiske kriterier. Det reageres også på at flere av de ansatte i VG Partnerstudio tidligere har jobbet som journalister i VG.

VG argumenterte i sitt tilsvar til klagerne at «vi er i en tid hvor mediene står overfor både endrede vilkår og store utfordringer, og at det innebærer endrede vilkår for grensesnittet mellom redaksjonelle og kommersielle budskap i en medieleveranse».

VG skrev understreket også at tanken var at det sponsa innholdet «kunne finansiere journalistikk, være transparente om vår finansiering, og å bryte ny mark for å øke forståelsen for den fundamentale endringen som må til for at norske medier skal ha noen mulighet for å overleve»

FELT: Annonsørinnhold fra Rema 1000 på VG, slik som her, var stridens kjerne. Foto: Skjermdump VG
FELT: Annonsørinnhold fra Rema 1000 på VG, slik som her, var stridens kjerne. Foto: Skjermdump VG Vis mer