VG sa nei til P4-oppkjøp

Verdens Gang sa nei til tilbud om aksjer i P4. Administrerende direktør Aslak Ona i VG bekrefter at de er blitt kontaktet av noen av aksjonærene, men sier at det per i dag ikke er aktuelt med aksjekjøp.

- Pris er en viktig del av det, men også de politiske konsekvensene av eierkonsentrasjonen betyr noe, sier Aslak Ona til NTB.

Med Schibsted-eide VG i P4 og Schibsted-dominerte TV 2 i Kanal4, ville det være én - og bare én - tung aktør i de konkurrerende radiokanalene.

- Vi har ikke gått i dybden for å analysere P4 i den nye konkurransesituasjonen på radiomarkedet, understreker Ona.

Ønsker ny eier

P4 forbereder seg på skarp konkurranse når Kanal4 er på lufta. Ansvarlig redaktør i P4, Rune Brynhildsen, sier til NTB at han gjerne ser at én tung eier, og da helst en riksdekkende avis, kjøper seg opp i radiokanalen.

- Men det er min helt personlige mening, og jeg vil gjerne understreke det, sier han.

I dag er P4 landets største riksdekkende, kommersielle radiokanal. I gjennomsnitt hører 1,1 millioner nordmenn tre timer daglig på kanalens programmer.

Venter seg «radiokrig»

Fra nyttår skal P4 bytte frekvenser i enkelte deler av landet, og lader derfor opp til den forestående «radiokrigen» mot Kanal4.

- Jeg sover ikke dårlig om natta. Kanal4 vil sikkert presentere god radio, men hvis de skal kopiere oss, må de være enda bedre. Vi har allerede innarbeidet vårt produkt, sier Brynhildsen til NTB.

800.000 fra nyttår

Fram til 1. januar, når Kanal4 overtar P4s sendenett, vil Brynhildsen og hans kolleger jobbe intensivt med markedsføringen av de nye frekvensene, både i egen kanal og i andre sammenhenger.

Ifølge P4s egne beregninger vil 800.000 lyttere fortsatt holde seg til kanalen etter Kanal4s inntreden på radiomarkedet.

- 550.000 lyttere utgjør det vi kaller for «grunnfjellet», sier Brynhildsen, som ønsker å styrke profilen på raske nyheter i tiden som kommer.