FELT: VGs publisher Torry Pedersen gikk på en sviende nederlag i PFU. Foto: Paul Sigve Amundsen / Samfoto
FELT: VGs publisher Torry Pedersen gikk på en sviende nederlag i PFU. Foto: Paul Sigve Amundsen / SamfotoVis mer

VG skal ha honnør for én ting: å vise hvordan content marketing ikke skal gjøres

Ingen grunn til forvirring.

Kommentar

I et iherdig tilsvarsbrev, med en haug argumenter og lange sitat fra sitt strategidokument (som de har laget på engelsk, av en eller annen grunn), forsøkte VG å møte kritikken til de fem klagerne på mediehusets satsning «VG familieliv».

Det hjalp lite. Pressens faglige utvalg kom i dag med en klar fellelse. Avisa har brutt god presseskikk ved å rote til skillet mellom kommersielt og journalistisk innhold. I tillegg har de svekket kollegaene i NTBs journalistiske integritet. Ble du forvirret? Det er i så fall ikke så rart, for det er det denne saken handler om.

Rema 1000 sponser en seksjon ved navn VG Familieliv, som lager saker som framstår som redaksjonelt innhold. Men som ikke er det. Det er likevel ikke stoff som reklamerer for Rema 1000, det er artikler om mobbing, helse, økonomi og så videre. Inne i seksjonen er det faktisk annonser for Rema 1000, som er merket «annonse».

En annonse i en annonse. Det er vel det nærmeste journalistikken og norske medier kommer et speil i en gåte.

Så hva er dette? Det er stoff laget av VG Partnerstudio, som er uavhengig av VGs redaksjon. Men som jobber selvstendig i forhold til annonsøren - altså Rema 1000. Likevel har de «jevnlige møter» med Rema 1000 for å diskutere temavalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å gjøre rotet komplett, har VG Partnerstudio kjørt NTB-artikler inn i Rema 1000-samarbeidet. Vanlig journalister i NTB har altså fått sakene sine publisert i VG Familielivs Rema 1000-sponsede annonseseksjon. Var det da blitt reklame? Eller var det fortsatt journalistikk? Var kildene informert om den fleksible bruken? Nei.

Content marketing var en av de mest omdiskuterte temaene i mediebransjen i 2015. Det har ikke vært lett å manøvrere i nytt landskap for norske mediebedrifter, men heller ikke så vanskelig som VG har klart å få det til å bli. Det handler om å gjøre merkingen så tydelig som mulig, og skillet mellom journalistikk og reklame hevet over enhver tvil.

I PFU-møtet i dag fikk avisa honnør fra utvalgsmedlem Alexandra Beverfjord og flere andre for «nybrottsarbeid», og et forsøk på tydelig merking og presentasjon, men som i sum likevel blir utydelig. 

Det er fristende å konkludere litt annerledes: VG skal ha honnør for å vise hvordan det ikke skal gjøres. Det er jo en slags hjelp i det.

PFU-medlem Henrik Syse hadde et interessant forlag i oppsummeringen på møtet i går: de kan kalle det Rema 1000 familieliv, i stedet for VG familieliv. Det er for «native», og bør bli mer «foreign», mente Syse.

Kanskje et godt sted å begynne for VG er å lage strategien sin på norsk?