STUPER:  Opplagstallene for VG har sunket med hele 9,3 prosent. Her ser vi avisas sjefsredaktør Torry Pedersen.
Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
STUPER: Opplagstallene for VG har sunket med hele 9,3 prosent. Her ser vi avisas sjefsredaktør Torry Pedersen. Foto: Anders Grønneberg / DagbladetVis mer

VGs opplagstall stuper

Har sunket med hele 9,3 prosent på ett år. Samtidig øker Dagbladet.

(Dagbladet): Fra klokka 12 i dag blir opplags- og lesertallene for norske aviser offentliggjort under en pressekonferanse. De legges fram av Mediebedriftenes landsforening.

Ned 9,3 prosent De ferske tallenes tale er klare: VGs papiropplag stuper. Avisas opplagstall er på 211 588. Det er en endring på 21 707 aviser. Altså har opplaget sunket med hele 9,3 prosent.

- Det er mindre enn jeg hadde forventet, men det hadde vært bekvemt om det falt saktere økonomisk sett. Jeg fornøyd med at vi øker lesertallene for VG totalt sett, og at vi leverer gode økonomiske tall, sier sjefredaktør i VG, Torry Pedersen, til Dagbladet.

Dette betyr at Aftenposten styrker sin posisjon som landets største avis mot VG.

VG er en av avisene med størst tilbakegang. Det sammen med Aftenposten, Bergens Tidene og Bergensavisen.

Pedersen forklarer opplagsfallet med en leserforflytning.

- Det skjer en forflytning fra papir til digitale plattformer. Jeg er glad at vi ligger langt framme der, fordi det er i en digital retning utviklingen vil gå, sier Pedersen og fortsetter:

- Nå er vi opptatt av å sette full gass på det digitale for å levere så gode journalistiske produkt som mulig.

Oppgang for Dagbladet Til tross for en hard kamp, er Dagbladet en av få aviser med opplagsøkning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagbladets opplag er på 98 989 aviser. Det er en endring på 859 aviser. Det betyr at Dagbladet har en oppgang på 0,9 prosent fra mandag til lørdag, og 1,4 prosent på søndager.

Dermed går Dagbladet fram for første gang siden 2001, som eneste løssalgsavis i Norge.

Morgenbladet, Dagens Næringsliv og Klassekampen øker også opplagene.

Sjefredaktør John Arne Markussen er svært glad for at Dagbladet har klart å snu opplagstrenden.

- Pulsen er høyere enn vanlig i dag. Særlig på grunn av at dette er en opptur for Dagbladets fantastiske stab som har gått mottstrøms i en en fallende papiravisbransje.

Spådde Dagblad-døden Da de samme tallene ble lagt fram for 2009 og 2010 var det flere medieeksperter som raskt var ute og spådde at Dagbladet var ferdig som papiravis. Derfor godter Markussen seg litt ekstra i dag.

- Det er kjempegøy å slå tilbake mot dommedagsprofetene som spådde Dagbladets død. Ryktene om vår død var betydelig overdrevne, sier Dagbladets sjefredaktør.

- Føles det som en revansje?

- Klart dette er en revansje for Dagbladet. Nå skal vi suge på denne karamellen så lenge som mulig, som de sier i sportsverdenen.

Selv om det er en gledens dag for Markussen og resten av Dagbladet, er han klar på at Dagbladet ennå står foran flere utfordringer.

- Vi må være realistiske. Selv om papiravisen vil ha en viktig plass i mylderet av medieplattformer i mange år framover, er papir som publiseringsplattform under press. Tyngdekraften gjelder. Derfor var vi tidlig ute med å utvikle Dagbladet fra å være et klassisk avishus til et digitalt mediehus - den nye, mangfoldige skjermverdenen. Dagbladet slik du kjenner det skal være tilgjengelig på alle plattformer - når du vil, hvor du vil.  Dagbladets styrke ligger i innovasjon og fornyelse. Vi er vant til å være i en utfordrerolle. 

Flyavtale I 2010 inngikk Dagbladet og SAS en ny avtale om levering av ferske aviser også på flyselskapets innenlandsruter.

Mange tror at det er denne avtalen som gjør at Dagbladet nå tar markedsandeler fra konkurrenten. Det stemmer ikke, ifølge Markussen.

- Vi har en god og viktig avtale med SAS. Men det er en misforståelse å tro at denne er av ny dato. Den har vi hatt i mange år. Det som er nytt siden 2010 er at SAS har tatt ut litt flere aviser enn de gjorde tidligere. Selv uten avtalen tar vi markedsavtaler fra VG, noe vi har gjort lenge, sier Dagbladets sjefredaktør.

Han presiserer at det ikke bare er Dagbladet som har avtaler med kommersielle aktører som påvirker opplagstallene.

- Aftenposten og Dagens Næringsliv har en slik flyavtale. VG har også slike såkalte bulkavtaler, såvidt jeg kan registrere - det jeg kaller for boller-og-brus-avtaler med Statoil. Slike avtaler er helt vanlig hos mange aviser, og er ikke noe som helst mystisk, forklarer Markussen.

Totalopplaget synker Totalopplaget for alle aviser i Norge, synker med 3,2 prosent. Det mest på løssalg.

Dagbladet leses av 32,7 prosent av Norges befolkning, det gjennom plattformene papir, nett og mobil.

Dagbladets nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord sier i dagens avis at framgangen har sammenheng med avisas massive satsing på nyheter.

- Nyheter er vår viktigste leveranse til leserne. De skal vite at de får den største og grundigste dekningen av de store sakene hos oss. I tillegg har vi satset mer på gravende journalistikk, sier Beverfjord.

HURRA! Dagbladets opplagstall øker og en strålende fornøyd redaksjon jubler over gladnyheten. I midten foran står avisas sjefsredaktør, John Arne Markussen.
Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
HURRA! Dagbladets opplagstall øker og en strålende fornøyd redaksjon jubler over gladnyheten. I midten foran står avisas sjefsredaktør, John Arne Markussen. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer