ILDDÅP: Vår egen Alexander Rybak har fått det ærefulle oppdraget å åpne den andre semifinale i årets «Eurovision». Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .
ILDDÅP: Vår egen Alexander Rybak har fått det ærefulle oppdraget å åpne den andre semifinale i årets «Eurovision». Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .Vis mer

Anmeldelse: «Eurovision» - semifinale 2 (NRK1)

Vi anmeldte andre «Eurovision»-semifinale låt for låt

Norge i finalen.

RESULTATET: Vi klarte det! Norge er videre sammen med Sverige, Australia, Ungarn, Moldovia, Serbia, Ukraina, Slovenia, Nederland og Danmark.

1. Norge «That's How You Write A Song» - Alexander Rybak

En ting er i alle fall sikkert: Alexander Rybak er ikke en kar som går stille i dørene eller en man forholder seg likegyldig til. Man kan mene mangt og mye om «That's How You Write A Song». Er den tullete fengende eller bare tullete? Den har i alle fall noe av det viktigste en «Eurovision»-låt trenger og det er et refreng eller et hook man husker og kan synge med på før låta er over. I tillegg har den et litt skrullete show-element man biter seg merke i.

Han har jo litt å følge opp. Presset og de mye omtalte stemmeproblemene er ikke spesielt merkbare. Alexander kommer seg greit gjennom det, men mangler kanskje det lille overskuddet. Vi satser på at han setter inn det siste energigiret når han kommer til finalen, for det gjør han jo.

- MYE NERVER: Alexander Rybaks kvinnelige dansere, Lisa Børud og Lene Kokai Flage, tar deg med bak scenen, hvor de forbereder seg til den avgjørende semifinalen 10. mai. Video: Privat / Ingrid Cogorno Vis mer

2. Romania «Goodbye» - The Humans

Om fravær av melodi og retning er hovedmålet, så gjør Romania det skarpt. I verset høres det ut som om utfordringen er å få inn færrest mulig stavelser i løpet av lengst mulig tid. Refrenget er fuzzmarinert 80-tallshardrock uten pondus eller sjel. Goodbye, Romania.

Artikkelen fortsetter under annonsen

3. Serbia «Nova deca» - Sanja Ilić & Balkanika

Da er vi tilbake i etno-sporet som mer eller mindre glimret med sitt fravær i den første semifinalen. Det er som vanlig voldsomt, dramatisk og prangende. For å gjøre seg strået mer kontemporære har Sanja Ilić & Balkanika smurt inn herligheten i litt smektende EDM. Det er ikke helt krasjlanding, men heller ikke outrert eller identitetssterkt nok til å gjøre et ordentlig innhogg.

4. San Marino «Who We Are» - Jessika ft. Jenifer Brening

Bortsett fra de psykedeliske scene-effektene er ikke San Marinos voksen-pop helt uten mening. Den har et luftig komp og en fin fremdrift. I alle fall til Jenifer Trening kommer rappende inn fra sidelinjen. Hovedpersonen sliter litt med å treffe tonene også. Men, låten er altså helt OK.

5. Danmark «Higher Ground» - Rasmussen

Hva har de smusset til drikkevannet med i Danmark da? Dette ble jo bare rart. En gjeng emo-vikinger som ikke vet helt om de skal heie på Enya eller 30 Seconds to Mars. Det både ser og høres helt forvirret ut. Ikke husker man noe fra låten heller.

6. Russland «I Won’t Break» - Julija Samojlova

Danserne gjør i det minste sitt for at Russland skal bli lagt merke til. Det jobbes intenst i front. Dessverre har Julija en bedre stemme enn låten hun fremfører kan rettferdiggjøre. Det blir i overkant platt, pregløst og fremfor alt veldig stillestående.

7. Moldova «My Lucky Day» - DoReDoS

Allerede før en tone er sunget er dette nærmest en Eurovision-semiklassiker. Er dette tidenes mest dustete koreografi? Det er som at DoReDoS vet at låten deres er så elendig at de forsøker å gjøre den enda litt dårligere med denne dansen som består i løpe inn og ut av dører, titte ut av vinduer og riste på skuldrene. Dette er etnodisco så grell at selv sulteforede flykter dansegulvet.

8. Nederland «Outlaw in ‘Em» - Waylon

Country er ikke hverdagskost i denne konkurransen. Nederlands innslag vil neppe gjøre noe for at den trenden vil endre seg. Dette er så fantasiløst og klisjépreget at det blir vanskelig å la seg begeistre selv om det tekniske og fremførelsen er brukbar. Synd, for dette er jo en sjanger som handler om bruke klisjeer på en morsom måte.

9. Australia «We Got Love» - Jessica Mauboy

Heisann, endelig litt real pop som ikke prøver å være så mye annet enn nettopp godt pop-håndverk. Jessica synger godt og det ser ut som om hun mener det hun holder på med. Det er jo ikke alltid tilfelle i fesjå som dette. La oss håpe Australia får en sjanse i finalen også. Det fortjener de.

10. Georgia «For You» - Iriao

Iriao ser ut som en gjeng man leier inn når man arranger hyllestfest for det lokale fotballaget som nettopp har hentet hjem et cup-gull. Det er heroisk, høystemt og rart. Det er ikke lett å få tak i det musikalske motivet her.

11. Polen «Light Me Up» - Gromee ft. Lukas Meijer

Polen drar på med humørfylt og oppstemt elektronika som i denne sammenhengen føles som en kjærkommen frisk bris i ansiktet. Refrenget er lett å bli venn med og noen ganger kommer man langt med enkle grep og en relativt smakfull produksjon.

12. Malta «Taboo» - Christabelle

Mon tro om ikke Christabelle får en skriftlig advarsel fra Maroon 5 og Adam Levine etter denne oppvisningen? Det er ikke utenkelig at hun har tyvlånt noen linjer fra Marion 5s «Animals» her. Låten i seg selv er funksjonibel brukspop som er lett å like uten skarpe kanter eller merkelige innfall. Om det holder til finaleplass vil vise seg.

13. Ungarn «Viszlát nyar» - AWS

Selvfølgelig har Ungarn sitt eget Bring Me The Horizon. Vi snakker radiovennlig metalcore med luftige spark, heftige break-downs og tonnevis med pyro. Minus for den utdaterte «Eurovision»-modulasjonen og vokalisten kan gjerne øve litt til - men, send de til finalen da!

14. Latvia «Funny Girl» - Laura Rizzotto

Det er ikke godt å si hva Laura Rizzotto driver med på scenen. Det ser mest ut som en slags renselsesprosess eller en eller annen underlig form for moderne dans. Som sanger er hun ikke spesielt begavet og denne låten gir henne ikke mye å jobbe med. Fraseringene er merkelige og uhåndgripelige og refrenget umulig å bli klok på.

15. Sverige «Dance You Off» - Benjamin Ingrosso

Sverige har sendt en liten Justin Timberlake-oppkomling til Lisboa. Ingen dum idé, Benjamin Ingrosso har både et vinnende vesen, en karaktersterk stemme og en god låt i sekken. Dette er silkemyk r&b med høy dansbarhet og slitesterke melodier.

16. Montenegro «Inje» - Vanja Radovanović

Det har vært relativt stille på balladefronten i denne runden, det akter Vanja Radovanović å gjøre noe med. Han har tatt på seg sin fineste glitterdress og alliert seg med en håndfull kordamer for å få dratt skikkelig på i patosavdelingen. Det er ikke så mye annet å si at du har hørt dette hundre ganger før - både i bedre og verre tapninger.

17. Slovenia «Hvala, ne!» - Lea Sirk

Dette er et av de bedre moderne etnoinnslagene i årets «Eurovision». Lea Sirk har både groove og en kulhet som kommer godt gjennom TV-ruta. Hun har glimt i øyet og energi i bøtter og spann. Også svinger det jo som bare rakkeren. Ja til urbanmusikk i finalen.

18. Ukraina «Under the Ladder» - Mélovin

Hjelp, hvite kontaktlinser. Skal Mélovin skremme alle fra å stemme på han, eller? Musikalsk byr han på en slags krysning av gotisk EDM og piano-pop. Tipper Mélovin har bilder av Dracula, Johnny Logan og Marilyn Manson på innsiden av klesskapet sitt.

ANDRE SEMIFINALE: Norge er storfavoritter i forkant av kveldens semifinale. I Dagbladets Eurovision-studio har vi med oss kulturjournalist og anmelder Anders Grønneberg, og vaktsjef og Eurovision-entusiast Jan Thomas Holmlund. Hvem er kveldens favoritter, og hvem er Rybaks sterkeste motstandere? Og hvorfor er Sverige så gode i denne konkurransen? O... Vis mer