Vi anmeldte andre MGP-delfinale låt for låt

RUNDE TO: Det er klar for en ny kvalifiseringsrunde i Melodi Grand Prix. Alle foto: Ulrik Kramer/NRK
RUNDE TO: Det er klar for en ny kvalifiseringsrunde i Melodi Grand Prix. Alle foto: Ulrik Kramer/NRK Vis mer

TV: Ny lørdag, nye muligheter. I kveld er det duket for nok en delfinale i «Melodi Grand Prix». Tre av syv artister skal forsøke å ta seg videre til finalen 4. februar.

OPPDATERT: De tre artistene som er videre, er som følger: Swing'it, Jone og Elise Bay.

1. Jone: «Ekko Inni Meg»

Tekst og melodi: Morten Franck, Christopher Colin Archer, Christine Ekeberg, Audun Agnar Guldbrandsen, Jonas Nes Steinset.

Russebusser, afterski, låvedans. Alle kategoriene har en ting til felles - de krever sjangeren Festmusikk for å få temperaturen opp på riktig nivå. Her har Jone gjort seg flid for å være tro mot kunstformen. Det betyr pumpende rytmer i patentert tempo, lettkjøpte melodier og litt folketoner for et ekstra puff. Det funker kanskje med høy promille, men på denne MGP-scenen blir det for platt og banalt til å løfte taket.

2. Sandra Lyng: «Drøm d bort»

Tekst og melodi: Sandra Lyng, Erlend Torheim, Ferdinann West, Kristina Blakli.

Sandra gjør MGP-comeback med egenkomponert låt på dialekt. Det er ikke bare dumt. Hun sorter definitivt i kategorien for undervurderte vokalister. Stemmemessig har Sandra mye å by på og har for det meste full kontroll også her. Dessverre er formatet hun har gitt seg i kast med hakket for loslitt og velprøvd. Det er folk-inspirerte melodilinjer i skjønn forening med bombastiske trommer og et relativ uinspirert komp. Slikt blir det sjeldent magi av. Det er rett og slett for lite som sitter igjen etter at låten tonet ut, selv om hovedpersonen selv leverer varene.

3. Alejandro Fuentes: «Fuego»

Tekst og melodi: Alejandro Fuentes, Nermin Harambasic, Chris Young, Mateo Camargo.

Alejandro satt i sin tid fyr på «Idol»-tilhengerne med sin varme og uttrykksfulle røst. Siden den gang har han gjort suksess med «De nye gitarkameratene». Nå er han tilbake i MGP-manesjen med nok en latino-inspirert låt. Fuentes er som alle vet en rutinert vokalist med en formålstjenelig stemmeklang. «Fuego» blir aldri mer enn grei. Låta pludrer avgårde i et bedagelig tempo, men makter aldri helt å piske opp den store entusiasmen. Til det er den rett og slett for pregløs og flat.

4. Swing’it: «Prohibition»

Tekst og melodi: Martin Jarl Velsin, Jonah Charles Hitchens, Vebjørn Mamen, Sam Peter Norris.

Hurra meg rundt. Her skal det i alle fall ikke stå på energi og entusiasme. Gjengen som både har vært gatemusikanter og parademusikere i New Orleans leverer gladjazz paret med en insisterende pop-beat i bunn. Det er saxofonsoloer, rap og innstuderte dansetrinn fra begynnelse til slutt. Gøyalt? Tja - det Swing'it bedriver her kjennes i ærlighetens navn hakket for datert for sitt eget beste. Det er jovialt så det holder, men låtmessig blir det for traurig for 2023.

5. Elsie Bay: «Love you in a dream»

Tekst og melodi: Elsa Søllesvik, Andreas Stone Johansson & Tom Oehler.

Elsie Bay eller Elsa Søllesvik som hun egentlig heter er fra vestlandet og er allerede for veteran å regne til tross for sin unge alder. For knappe ti år siden slo hun gjennom med Elsa & Emilie. I fjor deltok hun MGP, men måtte se seg slått på målstreken. Nytt år, nye muligheter. Det handler fortsatt om storslagne, filmatiske ballader. «Love You in a Dream» viser at Elsie har en stemme som er både fengslende og uttrykksfull. Refrenget er kraftfullt og langstrakt og blir kyndig avlevert med rikelig med selvtillit. Utfordringen er at ballader av dette formatet sjeldent markerer seg når det gjelder. Da må alt stemme, her mangler det litt på en krone for å holde hele veien inn.

6. Ella: «Waist»

Tekst og melodi: Raphaela Antônia Souza Silva, Timothy John Adam Gosden, Tristan Henry.

Ella er født i Brasil og oppvokst i Tromsø, har erfaring med opera og digger Sarah Brightman. Kanskje det er noe i drikkevannet begge steder? Ella har både en låtteft og attityde som går utenpå det meste som har blitt fremført så langt i årets MGP-runder. «Waist» bugner av lekne rytmer, smarte hooks og har et arrangement som kikker mer fremover enn det lener seg på det etablerte. Slik blir det heftig pop-musikk av. Når både show og koreografi følger opp det sangen lover, har vi muligens en vinner? Det skal bli spennende å se hvor dette ender.

7. Bjørn Olav Edvardsen: «Turn Off My Heart»

Tekst og melodi: Bjørn Olav Edvardsen, Christian Ingebrigtsen og Henrik Thala.

Bjørn Olav melder seg definitivt på i konkurransen om kveldens beste sangprestasjon. Han er både sanger, skuespiller, produsent og låtskriver. Det viser igjen på rutinen. Her serverer han en inderlig kjærlighetsballade som ikke lar noe være usagt. Det er strykertungt, vokalfrasene skraper mot himmelhvelvingen. Det er velgjort, ektefølt og ganske så fint. Balladesegmentet er vanskelig å lykkes i, men forsøket til Bjørn Olav er i det minste helhjertet, selv om han ber om at hjertet hans skal slås av. Om låta hadde vært hakket mer karaktersterk, kunne den kjapt ha markert seg.