NYTT KONSEPT: Bertine Zetlitz og Ivar Dyrhaug (i midten) utgjør ekspertpanelet i «Århundrets stemme», som startet på TV 2 i kveld. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
NYTT KONSEPT: Bertine Zetlitz og Ivar Dyrhaug (i midten) utgjør ekspertpanelet i «Århundrets stemme», som startet på TV 2 i kveld. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Anmeldelse: «Århundrets stemme» på TV 2

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Ti artister synger seg gjennom ti tiår med hits.

TV: «Århundrets stemme» har forlengst fått merkelappen «TV 2s svar på 'Stjernekamp'». I kveld vil det vise seg hvor likt det er, eller om TV 2 har funnet en bra, egen vri. «Hvem mestrer hundre år med hits?» er undertittelen på programmet der ti kjente stemmer skal synge seg gjennom ti tiår med hits. Det starter med 60-tallet.

Programmet går direkte. Det er du som seer som bestemmer hvem som går videre og hvem som må ut, men i kveld er alle «trygge». Ingen må ut, men stemmene blir med til neste program

William Hut: «Moon River» (Henry Mancini /Johnny Mercer)

Bergenseren Hut (44), soloartist med ni album bak seg og tidligere medlem av Poor Rich Ones, åpner hele serien med en versjon av «Moon River» - opprinnelig skrevet til filmen «Breakfast at Tiffany's».

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Det er en såkalt evergreen fra 1961 som er tolket utallige ganger, av store artister. Hut har valgt å legge seg på en meget dempet versjon, i tråd med Audrey Hepburns filmversjon, men med bare pianoakkompagnement. Han gjør ikke mye ut av den, men sangen ligger bra til stemmen hans. En grei start, dette, men Hut vil skinne mer etter hvert.

Øivind «Elg» Elgenes: «Blowin’ in the Wind» (Bob Dylan)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elg innehar det største øyeblikket i «Hver gang vi møtes»-historien med sin tolkning av deLillos’ «Hjernen er alene».

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Her tar han for seg en myk klassiker fra 1963 som også er en av Dylans mest folkekjære låter. Den er tolket av mange, og Elgs versjon vil nok ikke gå inn i historien som et høydepunkt. Han har også en enkel tilnærming, en kassegitar og en stemme som kan skremme fanden på flatmark. Men det ligger noe mykt under der som gjør at vi kan kose oss og tenke oss tilbake i tid. Men det blir for enkelt. Han tilfører veldig lite. Hvorfor ikke gjøre noe mer ut av den, som forsåvidt Dylan sjøl har gjort når han har tatt den ut på scenen?

Chris Medina: «The House of the Rising Sun» (Trad./The Animals)

Chris (34) vil alltid bli husket for «What Are Words», som han sang til sin hardt kvestede kjæreste i «American Idol» i 2011. Nå har han etablert seg med familie i Norge.

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Han åpner med en låt som i utgangspunktet er en tradisjonell britisk ballade, men som er mest kjent med The Animals.

Det blir fort tydelig at dette programmet nok vil slite med at versjonene som presenteres ligger ganske tett opp mot originalen. Chris er ingen Eric Burdon, men han gjør ikke skam på låten. Han har en fin stemme som bærer bra. Falsetten luftes ofte, og han gjennomfører helt greit på første forsøk.

Nosizwe Baqwa: «(I Can’t Get No) Satisfaction» (Mick Jagger / Keith Richards)

Lillesøstra til Tshawe ga ut et album i 2016 og har også vært spinnvill ekspertkommentator i «Stjernekamp». Nosizwe (35) spilte dessuten hovedrollen som Nina Simone på Nordic Black Theatre i 2016.

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Hun går for full trøkk her. Endelig blir det liv i stua, med blåsere og korister. Nosizwe henter sin indre Aretha og har en helt annen tilnærming enn Stones, og går «all in». Hun skal ha for at hun ønsker å lage fest og at hun vil gøre noe med en låt som veldig mange har et forhold til - ikke minst etter tre mer dempede låter.

Guri Schanke: «In My Life» (John Lennon / Paul McCartney)

Skuespiller, sanger og danser Guri (56) blir ikke gammel i denne konkurransen om hun ikke løfter seg fra denne versjonen av en av Beatles’ mykeste og fineste sanger.

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Hun virker nervøs og famlende, og småsur sang her og der trekker ned. Hun når ikke inn til kjernen i sangen, og gjør svært lite for å sette sitt eget preg på den.

Musikalscenen er nok fortsatt Schankes hjemmebane. Eller Grand Prix, da.

Eirik Søfteland: «I Got You (I Feel Good)» (James Brown)

Eirik (29) fra Os utenfor Bergen er mest kjent som både sølvvinner fra «Idol» og «Skal vi danse»-vinner i 2013, men han har vært med på mange prosjekter.

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Han kaster seg ut på dypt vann i denne klassikeren til mannen som er kjent som «The godfather of soul». Du skal ha guts og sjøltillit for å gjøre sjølve signaturlåten hans.

Det er nesten en umulig oppgave, og Eirik vil nok litt mye her. Det blir mye teknikk, og det blir også litt masete. Han har jobbet mye med dansetrinnene, det skal han ha, men også det blir i meste laget. Men blåserne gjør jobben sin.

Daniel Owen: «My Girl» (Smokey Robinson/ Ronald White)

Den minst kjente av deltakerne var pur ung da han vant «Norske talenter» i 2011. Han ga ut en singel i 2015, men er ganske ubeskrevet.

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Han har valgt en sang som er tolket av mange før ham, men den er mest kjent som The Temptations’ første nummer en-hit i USA.

Og - her er det en som ihvertfall vil mye. Problemet er at stemmen drukner i koreografien og performance. «Moves» blir det viktigste, og det preger vokalen - som blir svak. Du må ikke glemme den, Daniel. Også han sliter med å treffe tonen. Ingen god start, nei.

Marianne Sveen: «Dr. Feelgood» (Aretha Franklin / Ted White)

Nå snakker vi! Marianne (36), soloartist og tidligere medlem av Katzenjammer, har valgt den kanskje minst kjente låten i kveld, men den ble sunget av en av de største.

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Marianne prøver ikke å være Aretha, men respekten skinner igjennom hele veien. Endelig får vi en vokalist som ikke later som, men som gjør bare det hun skal gjøre: Levere en rein opptreden fri for staffasje, men med total innlevelse.

Her er det fokus på sangen og ikke noe annet, og det blir så mye mer troverdig. Det er sånne bidrag som må til om dette programmet skal holde på seerne de neste ukene.

Jannike Kruse: «Aquarius» (Rado Ragni / MacDermot)

Jannike (42) er mest kjent som musikalstjerne, men er også plateartist og skuespiller.

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Sånn sett er det ingen bombe at hun synger denne klassikeren fra «Hair» - som hun også har spilt i på scenen.

Men det er et kjedelig valg. Det er helt etter boka, men dette programmet står og faller på at det blir spennende å høre hva artistene kan gjøre med de forskjellige låtene. Det er ingen ting å si på Jannikes versjon, hun er sikker og trygg i rollen, og hun gjør det hun skal gjøre. Men vi har hørt det før, da.

Frida Ånnevik: «Woodstock» (Joni Mitchell)

Vi anmeldte «Århundrets stemme» låt for låt

Det er slett ikke overraskende at Frida (33) synger Joni, heller.

Frida har gitt ut flere kritikerroste album og er – i likhet med mange andre kvinnelige artister – er stor fan av Joni. En versjon av sangen med Crosby, Stills & Nash ligger som lydspor over rulleteksten i «Woodstock»-filmen, og den ble også en hit med gruppa Matthews Southern Comfort.

Frida har lagt seg tett opp mot Jonis originalversjon, og hun gjør ingen feil. Du skjønner at dette er en låt hun har sterke følelser for, og hun bruker stemmen ​fint. Dette er vel ikke en sang som krever mye bevegelse, men det skal bli spennende å se hvordan Frida og andre artister utvikler seg på det området.