ENDELIG FINALE: I kveld skal det avgjøres hvilket av de 26 deltakerlandene som stikker av med seieren. Her er Ukraina. Foto: REUTERS/Rafael Marchante
ENDELIG FINALE: I kveld skal det avgjøres hvilket av de 26 deltakerlandene som stikker av med seieren. Her er Ukraina. Foto: REUTERS/Rafael MarchanteVis mer

Anmeldelse: «Eurovision» - finale (NRK1)

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Nå er det alvor.

1. Ukraina: «Under the Ladder» - Mélovin

Mélovin fra Ukraina har åpenbart en forkjærlighet for det mørke og mystiske. Han har hvit kontaktlinse på det ene øyet og er ellers ganske dramatisk i fremtoningen. Er han ute etter blod? Dracula er i alle fall åpenbart et forbilde. Hadde det ikke vært for at den loslitte euro-popen hans er en prøvelse å lytte til, hadde det i det minste vært medium underholdende. Denne gangen klarer han ikke en gang å fyre opp pianotrappen på en ordentlig måte.

2. Spania: «Tu Canción» - Alfred & Amaia

De to turtelduene fra Spania har fått mye oppmerksomhet i forkant. Sangen deres er så skjør at et nys fra salen fort kunne ha «blåst» den bort. Denne kjærlighetsballaden kommer garantert ikke til å være det mest spennende innslaget i finalen i kveld, men hovedpersonene er jo fryktelig søte da.

3. Slovenia: «Hvala, ne!» - Lea Sirk

Slovenia begeistret undertegnede i semifinalen. Når man ser Lea igjen nå i finalen, forstår man at kontekst har hjulpet henne noe. Da fungerte hun som en energi-innsprøytning i en litt trøtt avdeling. Nå fremstår «Hvala, ne!» noe tynn og innholdsløs, selv om den minimalistiske beaten fenger i seg selv. Tekniske problemer hjelper heller ikke på sluttresultatet.

4. Litauen: «When We’re Old» - Ieva Zasimauskaité

Ieva har en fin stemmeknekk og en lun sang med seg til Lisboa. Det skal dog klaffe godt på alle mulige vis her om hun skal klare å melde seg på i tetsjiktet her. Det blir for trygt og ordinært i det lange løp. Men «When We’re Old» er langt fra den verste balladen i årets runde.

5. Østerrike: «Nobody But You» - Cesár Sampson

Godeste Cesár har både et vinnende vesen og et sett med særs velutviklede stemmebånd. Han har en soulsnert som varmer godt i hjertet og smil som kommer brer om seg i TV-ruta. Sampson er et godt eksempel på at om låten er sterk nok så trenger man ikke lesse på med staffasje og halsbrekkende koreografi.

6. Estland: «La Forza» - Elina Nechayeva

Så var det tid for mer kjolemagi. Elinas noe spesielle multimediakjole kriger heftig med å ta oppmerksomheten til den bevrende operasangen hennes. Det går sakte fremover og man klarer ikke helt å bli venn med sangen, selv om hun er teknisk kapabel.

7. Norge: «That’s How You Write A Song» - Alexander Rybak

Alexander har mer rutine enn de fleste og det er lite å pirke på rent teknisk her. Rybak både synger og danser med livet som innsats. Om det holder til å ta ham til topps vil vise seg. Det skal i alle fall ikke stå på avleveringen. Låta i seg selv er ikke helt der, dessverre.

8. Portugal: «O Jardim» - Cláudia Pascoal

Portugal holder seg i det lavmælte hjørnet. Claudia har en myk og bedårende stemme, som kler den velrundede balladen på finfint vis. Det er nesten noe Dido-aktig over klangen hennes, og det er jo en kvalitet man vet kan smelte hjerter.

9. Storbritannia: «Storm» - SuRie

Britiske SuRi synger sin elektro-pop med mye luft og patos. Det ser ut som om hun har god kontroll helt til det kommer en gærning opp på scenen og rapper mikrofonen hennes. Det var nok ikke et planlagt stunt, selv om det i seg selv er litt mer fart og spenning den litt dovne låten trenger.

10. Serbia: «Nova deca» - Sanja Ilić & Balkanika

Etno-techno? Det kaukes og stirres med intense blikk i kameraet. Det låter ikke videre pent. De musikalske løsningene kjennes velprøvde og koreografien utdatert og platt.

11. Tyskland: «You Let Me Walk Alone» - Michael Shulte

Tyskland gjør det hakket enklere for seg selv. Michael Shulte har kun seg selv å stole på scenen, i tillegg til den heftige storskjermen som skaper fine rammer rundt den yndige balladen hans. Det er ikke bare, bare å skille seg ut med en låt som denne, men «You Let Me Walk Alone» kan fint hevde seg.

12. Albania: «Mall» - Eugent Bushpepa

Ingenting er vel som en ekte powerballade. Problemet er bare at Eugent ikke klarer å styre den elastiske puddelrock-stemmen sin. Han er høyt og lavt hele tiden og til slutt bikker det nesten over i parodien.

13. Frankrike: «Mercy» - Madame Monsieur

Nå snakker vi. Endelig en real pop-låt med et ordentlig refreng og et like fengende vers. Arrangementet smakfullt og tiltalende og låta har bøtter med karakter og varme. Kanskje det røde fottøyet er årets vintersko?

14. Tsjekkia: «Lie To Me» - Mikolas Josef

Det er synd å si det, men det er nok her Alexander Rybak skulle ha vært om han skulle ha en reell sjanse til å hale seieren i land. Det handler om minimalistisk og luftig funk med et tydelig hook, masse humør og energi. Tsjekkia har et ekstra gir og et overskudd Norge mangler både når det gjelder det låttekniske og koreografi .

15. Danmark: «Higher Ground» - Rasmussen

Danmarks storslagne synth-pop kjennes fortsatt ganske passé. Allikevel, det er lettere å se for seg at «Higher Ground» kan ta dem steder nå enn i semifinalen. Den har en ting som er lett å feste seg ved. En x-faktor, om du vil. Rasmussen sliter med sur sang på oppløpet.

16. Australia: «We Got Love» - Jessica Mauboy

Jessica virker strået mer preget her enn i semifinalen. Hun synger fortsatt godt og kontrollert. Men det virker som skuldrene sitter litt høyere. Sangen har tempo og driv, men jeg er redd for at dette relativt streite pop-innslaget kommer til å drukne i mengden i kveld.

17. Finland: «Monsters» - Saara Aalto

Saara Aalto har lyst til å bli venn med alle monstrene i skapet. Vel, hun om det. Låten hennes er ikke det verste denne konkurransen har å by på. Faktisk er euro-dancen hennes ganske umiddelbar og, ja - dansbar. Men hovedpersonen selv hadde nok hatt godt av å la den drøyeste vokalakrobatikken hvile litt.

18. Bulgaria: «Bones» - Equinox

Jepp, Bulgaria har vokst med oppgaven. Jeg var skeptisk til denne innledningsvis, men den har et eller annet uutgrunnelig ved seg. De suggererende rytmene drar deg sakte inn og melodien har karakter. Pompøst på den riktige måten.

19. Moldova: «My Lucky Day» - DoReDoS

At denne farsen av en låt kom seg videre til finalen er noe av en gåte. Men det beviser at om noe er dustete nok, så gjør man i alle fall inntrykk. Jeg er overbevist om at den ble stemt videre av rein skadefryd. Koreografien her er fortsatt like håpløs som den fjollete etno-discoen.

20. Sverige: «Dance You Off» - Benjamin Ingrosso

Dette har svenskene god koll på. Det er ikke sikkert Ingrosso vinner årets «Eurovision»-finale, men han har i alle fall konkurransens mest velrundede pop-låt. Han danser upåklagelig og synger like bra. «Dance You Off» er funky, lett å like og lett å bli glad av.

21. Ungarn: «Viszlát nyar» - AWS

Det var gøy å se AWS i semifinalen. Mer gøy enn bra, for å si det sånn. Møte nummer to demonstrer enda tydeligere sangerens vokale begrensninger. Det blir fort litt tullete i den store sammenhengen. Men gøy med pyro, stage-diving og break-downs i «Eurovision» da.

22. Israel: «Toy» - Netta Barzilai

Det skal ikke stå på sprø innfall verken når det kommer til det musikalske eller koreografimessig. Israel går «all in» på begge fronter. Det kakles og danses som om det ikke var noen morgendag. Sangen gjør, uansett hvordan man vrir og vender på det, inntrykk. Så kan man digge den eller bare le. Vi digger den i alle fall litt mer enn i semifinalen.

23. Nederland: «Outlaw in ‘Em» - Waylon

Nederlandske Waylon er en favoritt blant mange. Kanskje det er mest på grunn av at hesterock ikke er vanlig kost i en konkurranse som denne? Nederlenderen gjør jobben sin, han. Det er hakket mer sprut over sangen nå enn i den innledende runden. Som sjangerlåt er den dog strået for klisjétung, men la gå da.

24. Irland: «Together» - Ryan O’Shaughnessy

Irland har en en fin ballade med Together og Ryan har en fin og fløyelsmyk stemme. Det kan virke som finalpresset har tatt han. Han sliter med å treffe tonene og sprekker litt her og der. Da hjelper det ikke så mye at låtbidraget er brukbart.

25. Kypros: «Fuego» - Eleni Foureira

Kypros har begeistret mange så langt. Låten i seg selv er slettes ikke verst. Den har tydelig hook og smektende rytmer. I tillegg er show-aspektet absolutt til stede. Hovedpersonen selv blir dog vel heseblesende i all viraken, noe som går ut over sangprestasjonen.

26. Italia: «Non Mi Avete Fatto Niente» - Ermal Meta & Fabrizio Moro

Det handler om krig og hvor meningsløst det er. Budskapet fremføres med dirrende nerve og harmdirrende vokalfraser. De to italienske herremennene har mye tilstedeværelse, men sangen i seg selv er vanskelig å få has på. Det er kanskje ikke den letteste oppgaven å skulle runde av et finaleheat bestående av 26 innslag. Italia klarer det helt greit.