Anmeldelse: «Eurovision» - NRK

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

I kveld skal det avgjøres.

«EUROVISION» ER I GANG: Malta var først land ut i den store «Eurovision»-finalen som i år går av stabelen i Tel Aviv. Alle foto: Christian Roth Christensen
«EUROVISION» ER I GANG: Malta var først land ut i den store «Eurovision»-finalen som i år går av stabelen i Tel Aviv. Alle foto: Christian Roth ChristensenVis mer

TV: Da var det klart for finale i «Eurovision». Israel er vertsnasjon og hele 26 land skal i ilden i løpet av kveldens sending.

1. Malta: Michela Pace - «Chameleon»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

«Don't bore us, get us to the chorus» er et modus Michela har tatt på høyeste alvor. Hun har en finfin sang i Chameleon. Den er fargerik, energisk og smittsom. Men som i den innledende runden, synger hun hakket for surt til at hun klarer å ta et skikkelig nedslag.

2. Albania: Jonida Maliqi - «Ktheju tokës»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Det låt ganske så redselsfullt av Jonida i semifinalen. Hun virker hakket mer fattet i kveld, men låta hennes er fremdeles ingen fryd for ørene. Den mangler et minneverdig refreng og endeløs vokalakrobatikk fra en sanger som ikke har så mye å melde, er ikke en vinneroppskrift i min bok.

3. Tsjekkia: Lake Malawi - «Friend Of A Friend»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Jeg må innrømme at denne sangen har mer for seg enn jeg fikk inntrykk av innledningsvis. Voksepotensiale er alltid en god ting i «Eurovision». Tsjekkia leverer knatrende funk, fine farger og god stemning som garantert får opp temperaturen hjemme i stua og i salen i Tel Aviv. Det er fremdeles litt å gå på låtmessig, men fremførelsen er absolutt godkjent.

4. Tyskland: S!sters - «Sister»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Tyskland skal slite å hevde seg i toppen med denne halvdvaske voksen-popen. «Søstrene» synger med knekk i stemmen, ser hverandre dypt i øynene og håper at verden stemmer i. Det fenger ikke nevneverdig. Kjennes mest som en transportetappe. Neste.

5. Russland: Sergej Lazarev - «Scream»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Jo, altså - Sergej kan virkelig synge. Det er ingen tvil om at russeren har stemmebånd få andre kan måle seg med. Det er med andre ord fint lite å si på teknikken. Men det blir vel mye patos, selv for durkdrevne «Eurovision»-seere. Det blir liksom aldri tid til å puste.

6. Danmark: Leonora Colmor Jepsen - «Love Is Forever»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Hm, jeg blir ikke veldig overrasket om denne joviale danske sangerinnen kommer til å kjempe i toppen av poengtavlen når stemmen skal telles opp. Leonora leverer lettbeint og naiv pop som ligger lett i øret og frir til sine europeiske naboer med sin flerspråklige tekst. Det trenger ikke være mer komplisert enn som så.

7. San Marino: Serhat - «Say Na Na Na»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Serhat byr på lettsaltet middelhavsdisco uten store topper eller dype daler. Han har en grovkornet og forsåvidt karakteristisk røst, men er nok ikke den største sangeren som kommer til å stå på Tel Aviv-scenen i kveld. Det blir for enkelt og uoriginalt til at han kan kjempe i toppen.

8. Nord-Makedonia: Tamara Todevska - «Proud»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Det er ingen tvil om at Tamara har både roen på scenen og en stor stemme å støtte seg på. Men, symfoniske og dramatiske ballader av denne typen har vi hørt uendelig mange ganger tidligere. Vi er i 2019 - det er på tide å få foten ut av 80-tallssumpen.

9. Sverige: John Lundvik - «Too Late For Love»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Svenskene vil tydeligvis at sangen skal stå i fokus her. Koreografien og lysshowet er nedtonet og minimalistisk. Det funker fint når man har en sanger av Lundviks format. Han leverer hjertevarm soul som er lett å la seg sjarmere av. Men etter å ha levd med sangen i noen dager, har den falmet litt. Fremførelse og alt rundt er velgjort, men låta i seg selv er litt småkjedelig.

10. Slovenia: Zala Kralj & Gašper Šantl - «Sebi»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Minimalisme er tydeligvis noe Zala Kralj & Gašper Šantl etterstreber. Det enkle kan være effektfullt som bare det, men når det er så tafatt gjort som her, blir det bare søvndyssende og uengasjerende. Fraseringene er monotone og fantasiløse. Slikt skaper ikke bølger.

11. Kypros: Tamta - «Replay»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Kypros går for hard og moderne EDM med hektende rytmer og et ganske så smittsomt refreng. Tamta leverer varene, hun. Kyprioten har grei kontroll på både sang og koreografi og ser ut til å kose seg godt med oppgaven.

12. Nederland: Duncan Laurence - «Arcade»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Duncan Laurence har utvilsom den fineste balladen i denne runden. Et godt eksempel på at det går an å gjøre noe vettugt med et ganske så utslitt format. Det hjelper selvsagt at han har en stor stemme med et spenn han vet å utnytte på en smakfull måte. Godeste Duncan kan fort bli en å følge med.

13. Hellas: Katerine Duska - «Better Love»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Hellas har ikke den verste låten, men de har definitivt ikke den beste sangeren. Katerine Duska synger så surt at det er helt hårreisende. Da hjelper det lite med prangende gevanter og storslagen koreografi.

14. Israel: Kobi Marimi - «Home»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Om Israel som vertsland ikke hadde vært garanter en plass i finalen, er jeg ikke sikker på at Kobi Marimi hadde stått på scenen der i kveld. Han leverer en sukkersøtt og pompøs kraftballade det går litt for mange på dusinet av.

15. Norge: Keiino - «Spirit In The Sky»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Meningene om denne sangen er svært delte, men nå har vi kommet så langt, så da kan det egentlig gå alle veier. Trioen fra Norge gjør det de har blitt sendt til Israel for å gjøre - lage show og få folk til å smile. Sånn sett leverer Keiino varene. Refrenget sitter der det skal, energinivået er på topp og hovedpersonene selv ser ut som om de har rasende artig på scenen. Det skal bli spennende å se hvor dette lander.

16. Storbritannia: Michael Rice - «Bigger Than Us»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

De har sagt det selv, britene - dette er ikke det mest spennende vi kunne ha kommet opp med, men heller ikke noe som gjør oss flaue. Selve definisjonen av middelmådighet med andre ord. Michael Rice gir oss soul-pop fra billighyllene.

17. Island: Hatari - «Hatrið Mun Sigra»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Man skal i alle fall ikke beskylde Island for å gå tradisjonelt til verks. Industriell elektro-punk er ikke hverdagskost i en konkurranse som denne, men underlig nok så har det noe for seg. Ikke bare bryter det opp i showet, det er visuelt prangende og sånn passe utfordrende musikalsk.

18. Estland: Victor Crone - «Like It»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

Victor Crone klarer seg adskillig bedre i finalen enn det som var tilfelle i den innledende runden, som var ganske katastrofe. Han sliter fremdeles på de høye tonene, men har i det minste en passe kul klang. EDM-låta hans er OK fengende også.

19. Hviterussland: ZENA - «Like It»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

ZENA briljerer heller ikke med vokale ferdigheter, men hun har en relativt god låt å støtte seg på. I tillegg virker det som om hun mener noe med det hun baler med rent artistisk. En av de bedre moderne pop-låtene i konkurransen.

20. Aserbajdsjan: Chingiz - «Truth»

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

«Shut up» er mantraet når Chingiz står på scenen. Aserbajdsjan har muligens svært gode sjanser her i kveld. Refrenget bankes inn med hammer og den smektende soul-popen landet har sendt til Israel er absolutt noe som ligger godt i ørene.

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

21. Frankrike: Bilal Hassani - «Roi»

Bilal Hassani serverer duvende pop med et budskap og gode verdier. Låtmessig er det dog ganske stusslig. Melodilinjene forsvinner ut mellom de luftige fraseringene - det er i det hele tatt vanskelig å komme under huden på låten. Slik blir det ikke «Eurovision»-suksess av.

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

22. Italia: Alessandro Mahmoud - «Soldi»

Han høres nesten ut som Shaggy, Alessandro Mahmoud. Problemet er at han ikke har flyten eller meloditeften til «Boombastic»s opphavsmann. I tillegg synger han ukontrollert og surt også. Jeg blir overrasket om Italia kan hevde seg i toppen med dette bidraget.

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

23. Serbia: Nevena Božović - «Kruna»

Hun skal ha for innsatsen, Nevena - det er ingenting i veien med de vokale ferdighetene hennes. Problemet er at låten hun har med seg i kofferten ikke er spesielt mye å rope hurra for. Det blir kraft og lite dynamikk og spenning.

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

24. Sveits: Luca Hänni - «She Got Me»

Sveits har om mulig det mest komplette bidraget i denne runden. Låten er umiddelbart fengende, koreografien er effektiv, det er mye positiv energi og Luca har sjarme i bøtter og spann. Dette kan gå hele veien.

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

25. Australia: Kate Miller-Heidke - «Zero Gravity»

Det skal i alle fall ikke stå på originalitet hva scenografi og musikk angår. Kate og hennes meddansere svaier rundt i «rommet» på påler mens hun synger klassisk opera dynget i technorytmer. Det låter helt koko, for å si det pent. Jeg tror det er på en bra måte.

Vi anmeldte «Eurovision»-finalen låt for låt

26. Spania: Miki Nuñez - «La Venda»

Da er det bare å gratulere Spania med kveldens mest dustete låt. Latino-dance i uforsvarlig høyt tempo er hva Miki har tatt med seg til «Eurovision». Det låter kaotisk og mer fjollete enn hva godt er.

Live-published photos and videos via Shootitlive