Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: «Eurovision: Norge bestemmer» - NRK

Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Ny variant.

SØTA BROR: The Mamas sloss for Sverige i Norges uoffisielle «Eurovision»-finale. Foto: Anna-Lena Ahlstrøm
SØTA BROR: The Mamas sloss for Sverige i Norges uoffisielle «Eurovision»-finale. Foto: Anna-Lena Ahlstrøm Vis mer

TV: Norge stemte Island og Daði Freyr til tops i NRKs uoffisielle «Eurovision»-sending.

1. Tyskland: Ben Dolic «Violent Thing» (foto: Zlatimir Arakliev)

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Tyskland er overraskende lite tyske her. Ben Dolic serverer fløyelsmyk funk-pop med en tidsriktig understrøm av solkysset elektronika, komplettert med blåsere i refrenget og en velskrudd melodilinje, fint avlevert av hovedpersonens velsmurte og tindrende stemme.

Ikke en sang som vil forandre verden, men godt levert endog.

2. Italia: Diodato: «Fai rumore» (foto: Guiseppe Gradella)

Ingen Eurovision uten patosladede pianoballader. Diodato sørger for at vi får så det monner. Her er det knyttede hender, lukkede øyne og nakken i spenn til siste stavelse er sunget. Det spares ikke på noe utover i låten - det skal selvsagt dirre godt av denne slags låter.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Nyskapende? Nei, så klart ikke. Fælt? Vi har hørt langt verre ballader i dette formatet, men det spørs om den har særpreg nok til å gjøre den store forskjellen.

3. Sverige: The Mamas: «Move» (foto: Anna-Lena Ahlstrøm)

Søta bror har gitt seg soul-sjangeren i vold, komplettert med et sus av tropiske rytmer og tempo. Det betyr klapp og knips, gospel-sang og store stemmer fra de tre vokalsterke kvinnene i The Mamas. Det er selvsagt mye dirrende energi her, men helt alvorlig, Sverige - dette har dere gjort langt bedre og mer minneverdig tidligere.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Det er som vanlig lite å pirke på i utførelse og teknikk. Men du store så gudsjammerlig kjedelig og intetsigende. Dette er dusinvare svært få vil få stor glede av.

4. Bulgaria: Victoria: «Tears Getting Sober» (foto: Lora Musheva)

Victoria gjør ikke skam på hjemlandet med denne nennsomme pop-perlen. Om noe, låter hun kanskje mer skandinavisk i tonevalg og fraseringer enn det man forventer fra et sydlig land som Bulgaria. «Tears Getting Sober» er nettopp det, en sober og saktegående ballade som varmer med sin enkle, men klassiske innpakning.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Det er Victoria selv og stemmen som er stjernen her, det skal det ikke være noen tvil om. Låten hadde kanskje behøvd et ekstra løft i refrenget for å tekkes dette publikumet, men mer enn godkjent.

5. Russland: Little Big: «Uno» (foto: Iliva Prusikin)

Nå lukter det mer klassisk «Eurovision» her. På godt og vondt. Russland serverer fargesterk og fjollete action-pop, proppet med kramperim, koko koreografi og tilsvarende tullete kostymer. De tar i alle fall underholdningsaspektet på alvor.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Spørsmålet er bare hvor underholdende det egentlig er? Det er nemlig ingenting her man ikke har sett tusen ganger før.

Låten er i og for seg fengende nok, den har både et godt driv, mye energi og et refreng som fester seg relativt lett. Pluss for fine barter.

6. Aserbadsjan: Samira Efendi: «Cleopatra» (foto: Farhad Ali)

Efendi skal forsvare Aserbadsjans ære med smektende rytmer, østlige toner og den Egyptiske herskerinnens livshistorie, som hun selv også tydeligvis ønsker å identifisere seg med.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Det er hardt og kantete, nesten industrielt. Det visuelle uttrykket fortoner seg som Mad Max i møte det gamle Egypt - i «Eurovision»-kontekst er det selvsagt ingenting som er underlig med det. Det hjelper dog lite med prangende dans og bilder når låten i seg selv er innholdsløs og platt. Ingen innertier, altså.

7. Sveits: Gjon's Tears: «Répondez-moi» (foto: Lukas Mäder)

Så langt er det balladene som har hatt størst slagkraft i dette racet. Sveits' Gjon's Tears er intet unntak. Sangeren har en formidabel stemme som han uproblematisk sender opp på tonehøyder de færreste vil våge seg på.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Låten er fin, den også. Varme og inderlige vokallinjer svøpes i et lett orkestrert arrangement og duvende rytmer. Vips så har du en fortryllende sak som meget vel kan komme høyt opp på en kåring som denne.

8. Island: Daði Freyr: «Think About Things» (foto: Mummi Lu)

Islands Daði Freyr fremstår befriende upretensiøs både i fremtoning og hva det musikalske angår. Her handler det om oppstemt funk som på mange måter kunne ha vært skrevet for 40 år siden, men islendingen makter allikevel å gi «Think About Things» et kontemporært preg.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Refrenget er like herlig fengende som den komiske og basale koreografien. Slikt blir det hygge av hjemme i stua. Skal Island hente dette hjem i kveld?

9. Frankrike: Tom Leeb: «Mon Alliée: The Best in Me» (foto: Arno Lam)

Det spørs om ikke Tom Leeb kommer til kort mot de andre balladesangerene som stort sett har vist overbevisende toner så langt. Franskmannen har en ru og fin rasp i stemmen, en kvalitet som i utgangspunktet kler sanger som denne.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Problemet her er enkelt og greit at låten er for kjedelig og anonym for sitt eget beste.

10. Malta: Destiny Chukunyere: «All Of My Love» (foto: Marin Babanov)

17 år gamle Destiny er ikke tapt bak en vogn. Hun har en stor og interessant stemme, med mye kraft og spenn. Låten begynner som en ballade, men utvikler seg til å bli rene dansefesten når man kommer forbi det første verset.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Det er smektende og fengende som bare det. Den har også karakter og identitet nok til å gjøre seg bemerket i mengden.

11. Romania: Roxen: «Alcohol You» (foto: Stefan Dacian Foldi)

Roxens følelsesladede ballade om å være fortvilet og alene er grei nok, den også. Men det holder ikke å levere noe som er greit nok. Nå begynner det å stramme seg til, så her må det mer egenart og vilje til dersom man skal gjøre en forskjell.

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Den yndige stemmen til rumeneren er ikke nok til å bære dette lasset alene.

12. Litauen: The Roop: «On Fire» (foto: Jurga Urbonaite)

Så var man tilbake i kramperimland. Litauen serverer skakk pop med lette innslag av post punk og andre eksotiske 80-tallsnisjer. Det resulterer mest av alt i et likegyldig skuldertrekk. Musikken til The Roop verken forundrer eller forager, gleder eller provoserer. Hva sitter man egentlig igjen med da?

image: Vi anmeldte «Eurovision: Norge bestemmer» låt for låt

Noe man har glemt i det oppsummeringskavalkaden har snurret i gang.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!