FØRST UTE: Aisel Mammadova fra Aserbajdsjan fikk æren av å åpne første «Eurovision»-semifinale. Foto: Rolf Klatt/REX/Shutterstock
FØRST UTE: Aisel Mammadova fra Aserbajdsjan fikk æren av å åpne første «Eurovision»-semifinale. Foto: Rolf Klatt/REX/ShutterstockVis mer

Anmeldelse: «Eurovision» - semifinale 1 (NRK1)

Vi anmeldte første «Eurovision»-semifinale låt for låt

Sirkus-Lisboa er i gang.

SISTE: Finland er det første nordiske landet som er med videre i årets Eurovision Song Contest i Portugal. Det er også favorittene Kypros og Israel. De øvrige som skal til finalen, er Østerrike, Estland, Litauen, Tsjekkia, Bulgaria, Albania og Irland. Alexander Rybak skal kjempe i den andre semifinalen torsdag.

1. Aserbajdsjan: Aisel, «X My Heart»

Portugiserne er åpenbart klar for fest. Og etter stemningen i salen å dømme gjør Aisel en brukbar jobb med å få publikum i riktig stemning. Det er ingenting med Aserbajdsjan sitt bidrag som er vondt, kleint eller pinlig, men det er heller ingenting som er oppsiktsvekkende eller minneverdig ved denne noe utdaterte elektro-popen. Av og til er det bedre å være litt rar enn ordinær.

2. Island: Ari Òlafsson, «Our Choice»

Om denne svulstige balladen sanker islendingene poeng her hjemmefra, så er det utelukkende av rein sympati. Sjarmløst, keite og platt er tre karakteristikker som bør være dekkende for denne saken her. Ikke er stemmeprakten til godeste Ari mye å rope hjem til Reykjavik om heller.

3. Albania: Eugent Bushpepa, «Mall»

Man må jo i alle fall beundre Eugent for at han våger å dra på til han nesten skjems. Albania forener puddel-heavy med gråtende strykere, kastratsang og sødmefulle gitarakkorder. Det låter ikke særlig pent eller relevant. Om innslaget utmerker seg, så er det kun i kraft av sin banalitet. Takk, men nei takk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4. Belgia: Sennek, «A Matter Of Time»

Det er vanskelig å si om grunnen til at Belgia fremstår som et relativt friskt pust i denne sammenhengen er grusomhetene som kom før den. Sennek har en varm og fin tone i stemmen sin, låten har en fin fremdrift og et refreng som setter seg ganske kjapt. Ikke en sang som kommer til å hevde seg i tet, men behager like fullt.

5. Tsjekkia: Mikolas Josef, «Lie To Me»

Ikke en retning man forventer fra Tsjekkia, men like fullt en hyggelig overraskelse i så måte. Mikalos leverer semimoderne funk med minimalistiske tromme-beats, litt trompet for hooket sin del og en veldreid vokal-linje på som glasur på topp. Sangen har snert og karakter. Denne semifinalens første virkelige høydepunkt.

6. Litauen: Ieva, «When We're Old»

Skal man synge ballader i «Eurovision» kan man like godt gjøre det sånn som Eva gjør her. Hun har en fin knekk i stemmen, holder patosen i sjakk og drar kun på der det er rom for det. Kompet er avmålt og kledelig, pianoakkordene varme og vare. Og så har hun et lunt vesen og et fint smil.

7. Israel: Netta, «Toy»

Mange hevder Netta er den man skal holde øye med i denne runden. Benevnelser som «kyllingdans» og «hønsekakling» har allerede skapt overskrifter. Det er i alle fall ingenting å utsette på show-faktor og særpreg. Om det er for de rette grunnene vil vise seg. Netta fremstår mest av alt som en noe psykedelisk, karikert og etno-isnpirert utgave av Lady Gaga. Mer rart og koko enn bra. Men det er jo en del av Eurovision, det også.

EUROVISION: Israel er en av storfavorittene til å vinne årets Eurovision. De stiller med en låt som kan virke inspirert av metoo-bevegelsen. Ingeborg Heldal og Marie Simonsen gjestet Dagbladets Eurovision-studio i forkant av tirsdagens semifinale. Video: Ørjan Ryland/Emilie Rydning/Marie Røssland Se hele sendingen her: https://goo.gl/QehwX7 Vis mer

8. Hviterussland: Alekseev, «Forever»

Kritthvite tenner, piratskjorte og en dame som skyter en rød rose med en bue, det er Hviterussland i «Eurovision», det. Vi snakker nok en forglemmelig, patosladet ballade på stotrende engelsk og med store, falske tårer i øyekroken. Har vi ikke kommet litt lenger enn dette?

9. Estland: Elina Nechayeva, «La Forza»

Estland er ikke mye bedre. Elina synger teknisk bedre, men bevrende opera og pompøse synther er ikke denne anmelder, og sikkert ganske mange andres, kopp med te. Begrepet fotsid kjole får nytt innhold her. Gøy for lysmannen som kan prosjektere mange fancy effekter på den i det minste.

10. Bulgaria: Equinox, «Bones»

Bulgaria-gjengen, Equinox, serverer dunkel og mystisk elektro-soul med vind i håret, dramatiske bevegelser og flakkende hvitt lys. Det er ikke helt lett å få grep på melodiene, men den har i det minste en stemning som byr på noe annet enn man har hørt tidligere i denne semifinalen.

11. Makedonia: Eye Cue, «Lost And Found»

Et minstekrav for å delta i denne konkurransen må da være at man kan synge reint. Eye Cue sliter virkelig med å holde tonene innen rekkevidde av tonearten i dette kvasireggae-innslaget. Refrenget er en sann pine å høre på, og melodier og arrangement ellers er beint frem blottet for musikalitet.

12: Kroatia: Franka, «Crazy»

Nå går det trott i Lisboa. Noen sanger er bare tomme. Dette er en slik låt. Frankas «Crazy» kjennes som form uten innhold og man klarer aldri helt å få tak på hva hun forsøker å formidle utover noen skumle ansiktgrimaser som mest av alt gir deg lyst til å kikke en annen vei.

13. Østerrike: Sampson, «Nobody But You»

Puh. Endelig en artist med formidlingsevne, god stemme og en bra låt. Sampson har et vinnende vesen, klarer seg fint uten staffasje og tullete ablegøyer. Soulinnslagene i Eurovision er ofte for mye av det gode, men denne er sober, fengende og velrundet. Sånn kan det også gjøres.

14: Hellas: Yianna Terzi, «Oniro Mou»

Yianna har malt håndflaten sin i sølv og står i et bølgende teppe av tørris. Det har vært lite dramatikk i innslagene så langt, så det er jo greit at noen tar denne delen av «Eurovision»-arven på alvor. Sangen hennes er helt midt på treet. Men fint at hun, som en av få, våger å dra inn litt av folk-arven fra hjemlandet.

15: Finland: Saara Aalto, «Monsters»

Saara har nok kikket godt og lenge på sin finske artistkollega, tidligere Nightwish-sanger, Tarja Turunen. Nå er riktig nok underlaget her smektende elektropop og ikke klassisk-inspirert heavy metal, men opera-tendensene og den gotiske fremtoningen er mye godt den samme. Sangen er ikke så verst. Den har energi, tempo og et ganske umiddelbart refreng.

16: Armenia: Sevak Khanagyan, «Quami»

Sevak, jeg hører at du har noe på hjertet. Og; det ser ut som du mener det. Men låtmessig blir det grådig flatt og uhåndterbart når 70% av sangen er roping og fekting med armene. Kompet er daft og vagt og retningen vanskelig å spore. Det skal skje mye rart om denne kommer seg videre til finalen på lørdag.

17: Sveits: Zibbz, «Stones»

Zibbz har nok hørt mye på Shaina Twain og andre kraftfulle country-sangere. «Stones» er passe hardtslående og bombastisk, og -i denne sammenhengen - sjelden humørfylt. I tilleg er den herlig lite trendtilpasset. Det er ingen stor låt per se, men det er gøy at noen tør å være litt skamløse og fandenivoldske i all den til tider utmattende tristessen.

18: Irland: Ryan, «Together»

Irland er som regel solide. Det er Ryan også. Han leverer årets fineste ballade så langt. Sånn kan det gå når man har en stemmen som er myk som silke og man makter å bruke den riktig. Det er ikke sikkert han klarer å hevde seg til slutt, til det er låten for nøktern når den står rygg mot rygg med de mer utagerende innslagene her. Men man vet jo aldri, se hva som skjedde med Portugal i fjor.

19. Kypros: Eleni Foureira, «Fuego»

Tradisjonen tro skal runden avsluttes med et smell. Eleni har ikke mye musikalsk sprengkraft - låten hennes er for oppskriftsmessig til å gjøre en forskjell. Men det er i det minste nok tempo, groove og pyroeffekter til å øke temperaturen i Altice Arena flere hakk. Mer moro enn det er bra, med andre ord.

SEMIFINALE 1: Redaktør og MGP-entusiast Ingeborg Heldal og kommentator Marie Simonsen gjester Dagbladets Eurovision-studio i forkant av tirsdagens semifinale. Hvem er kveldens favoritter, og hvor stor rolle spiller egentlig politikk i Eurovision? Programledere er Emilie Rydning og Ørjan Ryland. Video: Marie Røssland Vis mer