Vi anmeldte første MGP-delfinale låt for låt

FØRSTE RUNDE: I kveld sparker Melodi Grand Prix i gang med første av tre delfinaler. Ulrike Brandstorp er en av syv deltakere som skal synge i kveld. Alle foto: Ulrik Kramer/NRK
FØRSTE RUNDE: I kveld sparker Melodi Grand Prix i gang med første av tre delfinaler. Ulrike Brandstorp er en av syv deltakere som skal synge i kveld. Alle foto: Ulrik Kramer/NRK Vis mer

TV: I kveld er det duket for første delfinale i «Melodi Grand Prix». I alt skal det avholdes tre delfinaler før den store finalen 4. februar. Syv deltakere skal stå på scenen i kveld.

OPPDATERT: Umami Tsunami, Ulrikke Brandstorp og Alessandra er videre til finalen.

Alessandra: «Queen of Kings»

Tekst og melodi: Henning Olerud, Stanley Ferdinandez, Alessandra Mele og Linda Dale

Alessandra har bodd store deler av livet i operaens hjemland, Italia. Det bærer også sangen hennes preg av. Queen of Kings er proppet med patos og dramatiske virkemidler. Estetisk høres det ut som noe som vanligvis kommer fra middelhavslandene. Det er folk og elektrop-pop i en herlig samrøre. Det er bombastisk og fremoverlent, men hovedpersonen selv virker å havne noe bakpå. Det blir noe heseblesende og kraftløst over sangen hennes. Låta funker for så vidt greit nok i dette formatet. Passe klisjétung, men underholdende nok.

Eirik Næss: «Wave»

Tekst og melodi: Viktor Ljungqvist, Amalie Olsen og Eirik Næss

Du kjenner kanskje fjeset hans fra «Stjernekamp»-bandet? Eirik har brukt mye av sin tid på hjelpe andre artister, nå er det han selv som står i sentrum. Wave handler om å gripe sjansen og er en tilforlatelig og fiffig sak som grer deg medhårs, har passe doser lys og varm til gjøre deg lett til sins. Refrenget har noe Avicii-aktig over seg, selv om det er noe mer folk-pop i kastene her. Sangen flytter ikke fjell, men kan fort melde seg på i frontheatet i denne konkurransen.

Rasmus Thall: «Tresko»

Tekst og melodi: Rasmus Simon Vedvik Thallaug, Farida Louise Bolseth Benounis og Robin Alexander Vedvik Helmersen

Rasmus Thall leverer absurd house-inspirert elektro-pop som skjeler til både Lars Vaulars hurramegrundt-banger, «Rett opp og ned», og Queen-anthemet, «Another One Bites the Dust». Teksten er passe psykedelisk - det samme er koreografien. Allikevel, den har et eller annet uutgrunnelig ved seg som gjør at den fanger oppmerksomheten din. Det spørs om det lar seg oversette i Europa, men «Tresko» har i det minste x-faktor og det er viktig i en konkurranse som denne.

Kate Gulbrandsen: «Tårer i paradis»

Tekst og melodi: Kjetil Mørland og Kate Gulbrandsen

Det er ikke feil å kalle Kate Gulbrandsen for en veteran i feltet. Hun har deltatt i det meste av sangkonkurranser, MGP inkludert. Luggen har lagt seg siden sist, men stemmen holder fortsatt brukbart. Dessverre er ikke låten en match - denne type ballader går det tretten av på dusinet. Lett symfonisk i anslaget og et refreng som skriver seg selv. Man sitter egentlig bare å vente på modulasjonen som faktisk ikke kommer. Det gjør uansett ikke klisjéfornemmelsene noe mindre. Men Kate skal ha for at hun fremfører den med hjertet på riktig sted.

Umami Tsunami featuring Kyle Alessandro, Kristian Haux & Magnus Winjum: «Geronimo»

Tekst og melodi: Torgeir Ryssevik, Carl-Henrik Wahl, Bjørn Olav Edvardsen, Sindre Timberlid Jenssen, Lasse Midtsian Nymann og Kristian Lund

Dette trespannet har i det minste energien og trøkket på plass. Låta i seg selv byr ikke på så fryktelig mye annet enn loslitte boyband-selvfølgeligheter. Det rappes i heftig tempo og guttene kauker om kapp i refrenget, men selv om det vokale og koreografien sitter brukbart, er det vanskelig å blir fryktelig begeistret. Musikalsk sett går det inn det ene øret og relativt kjapt ut av det andre.

Ulrikke Brandstorp: «Honestly»

Tekst og melodi: Jim Bergsted, Helge Moen, Ben Adams, Ulrikke Brandstorp, Joshua Oliver og Christoffer Gunnestad

Ulrikke ble snytt fra å representere Norge i «Eurovision» da 2020-finalen ble korona-avlyst. Nå er hun tilbake og viser oss alle hvorfor hun på relativt kort tid har fått en høy stjerne hos veldig mange. Hun er og blir en formidabel sanger, det kan ingen ta fra henne. Dessverre er ikke låten hun har fått å jobbe med denne gangen like anvendelig som den hun fremførte ved forrige korsvei. Kraftballader er en vanskelig øvelse og det skal mye til å skille seg ut. Hun gjør uansett det beste ut av det og det er ingenting å si på avleveringen.

Byron Williams Jr + Jowst: «Freaky For The Weekend»

Tekst og melodi: Byron Williams Jr og Joachim With Steen

Halvslapp elektropop står på menyen når Byron Williams og Jowst kroker ihop. Williams har en fin soul-snert i den klangfulle stemmen sin, men materialet han har å jobbe med er ganske tarvelige saker. De lyriske banalitetene står i kø og melodilinjene er mer eller mindre paddeflate. Skal man sparke i gang festhelgen på en ordentlig måte, kreves heftigere skyts enn dette.